۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6199008
T T
۰ نفر
وزیر بهداشت:باید میزان مرک ومیر اطفال در ساعات اول زندگی را کاهش داد .....................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/02/86 داخلی.اجتماعی.بهداشت.کودکان.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید میزان مرک و میر اطفال را در ساعات اول زندگی کاهش داد.
دکتر "کامران باقری لنکرانی " روز نبه در آیین گشایش کنگره "تازه های طب اطفال" در تهران افزود:از سال 1960 تا1990 به مدت 30 سال عمده توجه نظام- های سلامت در خصوص مرک و میر کودکان بعد از یک ماهگی بود، ولی اکنون باید توجه را به مرک و میر اطفال در 24 ساعت اول زندگی معطوف کرد.
وی گفت : آنچه در اهداف هزاره مورد تعهد دولت ها قرار گرفته ،این است که تا سال 2015 مرک و میر اطفال زیر پنج سال کاهش یابد.
لنکرانی با اشاره به 130 میلیون تولد نوزاد در هر سال در سراسر جهان افزود: از این تعداد 10 میلیون و 900 هزار نفر قبل از پنج سالگی فوت می کنند.
وزیر بهداشت گفت: چهار میلیون از مرک و میرها در چهار هفته اول زندگی است و در واقع 38 درصد مرک و میر اطفال در ماه اول رخ می دهد.
وی افزود:نظام سلامت کشور در مورد مرک و میر اطفال در 24 ساعت اول زندگی چندان قوی عمل نکرده است و نگاه بنیادی به موضوع نداشته است.
لنکرانی افزایش میزان دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بالا رفتن سطح سواد عمومی را از عوامل کاهش مرک و میر نوزادان ذکر کرد و گفت: باید برای مرک و میر اطفال به خصوص در روزهای اول زندگی اقدامات جدی تری صورت گیرد.
وی ، نبودن نظام گزارش دهی و ثبت مرک ومیرها را از ضعف های موجود دانست و افزود: با ثبت اطلاعات مرک و میر، می توان بسیاری از بحران هارا کاهش داد.
وزیر بهداشت برخی از علل مرک و میر نوزادان را مربوط به گذشته دانست و گفت: امروزه ما با مرک و میرهای ناشی از نارس بودن نوزادان ، نقص های مادرزادی و سوء مراقبت در ساعت های اول زندگی مواجه هستیم که اینها ناشی از توسعه هستند.
وی تاکید کرد: نظام مراقبت باید با نیازهای جدید مطابق باشد و اقدامات لازم در این زمینه را باید آماده کرد.
وزیر بهداشت بر ضرورت عجین شدن پیشگیری و ارتقای سلامت در طب اطفال تاکید و تصریح کرد:باید در کنگره ها ، آموزش ها و سمینارها، به اهمیت مساله پیشگیری بیش از درمان پرداخته شود.
وی همچنین خواستار بازبینی در شیوه مصرف برخی داروها و استفاده موثر و بهینه از مکمل های غذایی شد و تاکید کرد: باید در کنار آموزش های حضوری از آموزش های غیر حضوری و هدفمند و خود آموزی استفاده کرد تا جامعه پزشکان با آخرین دستاوردهای پزشکی آشنا شود.
برگزاری همایش تازه های طب اطفال را انجمن پزشکان کودکان ایران به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد بزرگداشت استاد دکتر " محمد قریب " برنامه ریزی کرده است.
این همایش به مدت پنج روز در سالن همایش های سازمان ایرانی مجامع بین- المللی وزارت امور خارجه ادامه خواهد داشت.
اجتمام/1673/1654 شماره 133 ساعت 30:14 تمام انتهای پیام E29.14-30-32
۰ نفر