۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6142263
T T
۰ نفر

صندوق ملی محیط زیست سال آینده راه اندازی می شود

۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6142263
صندوق ملی محیط زیست سال آینده راه اندازی می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/25 علمی آموزشی.محیط زیست.صندوق ملی تهران - رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار است صندوق ملی محیط زیست برای سال آینده با اعتباری حدود یک میلیارد تومان از محل بودجه عمومی دولت راه اندازی شود.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، محمد جواد محمدی زاده عصر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود : قرار است تمام وجوه دریافتی در خصوص جرایم زیست محیطی نیز به این صندوق هدایت شود.
وی با تاکید بر اهمیت مسائل زیست محیطی در کشور اظهار داشت: باید بانک محیط زیست نیز با رویکرد زیست محیطی در کشور راه اندازی شود که متاسفانه هنوز این کار انجام نشده و برای این منظور اولین گام همان راه اندازی صندوق ملی محیط زیست است.
معاون رییس جمهور افزود: به طور کلی سالی که گذشت اقدامات خوبی در سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته هر چند در برخی از کارها و طرحها آنطور که باید موفق نبودیم اما در یک نگاه کلی ، سازمان در مسائل زیست محیطی موفق بوده است.
وی ادامه داد: در روابط بین المللی توفیقات خوبی به دست آمد و توافقات دو جانبه مفیدی حاصل و بسترهای خوبی برای افزایش توان فعالیت های منطقه ای فراهم شده است .
محمدی زاده افزود: طبق یک تعهد بین المللی باید تا سال 2012 حدود 10 درصد اراضی جغرافیایی کشورها به منطقه حفاظت شده تبدیل شود که ما در اوایل سال 2011 به این میزان رسیدیم و تا سال 2012 به 12 درصد خواهیم رسید که از میزان بین المللی نیز فراتر است.
وی در ادامه به بودجه سال 90 اشاره کرد و گفت: هر چند بررسی و تصویب بودجه دولت به سال آینده موکول شد اما آن چیزی که به دولت پیشنهاد شد ؟ اگر تصویب شود بدون شک انقلابی در حوزه محیط زیست رخ خواهد داد.
محمدی زاده با بیان اینکه دربودجه پیشنهادی تمام مسائل بزرگ زیست محیطی همواره موجب نگرانی ما است مطرح شده اظهار داشت: مسائلی مانند پدیده گرد و غبار که برای آن اعتباری حدود 40 میلیارد تومان دیده شده است و مسائلی مانند پسماندها ، مهار و کنترل آتش سوزی جنگل ها و غیره به طور خاص و جدی مورد توجه قرار گرفته است.
وی به راه اندازی دانشگاه محیط زیست درسال جاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این دانشگاه هزار و 200 دانشجو دارد و منابع خوبی برای آن پیش بینی شده تا طی پنج سال آینده کل فضای فیزیکی آن آماده شود.
محمدی زاده با بیان اینکه در حال حاضر دفترارزیابی طرحهای سازمان حفاظت محیط زیست کاملا به روز شده است ادامه داد: بیش از 450 طرح دراین دفتر ثبت شده بود که به حدود 300 طرح جواب قطعی داده شد و بقیه طرحها نیز به دلیل کامل نبودن به مراکز خود ارجاع داده شدند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص واگذاری جزایر هندورابی ، فارور و بنی فارور به سازمان منطقه آزاد کیش گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با این شرط که تمام ضوابط زیست محیطی دراین واگذاری و پیشرفت آن رعایت شود ، موافقت کرده و قرار است با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و عاملیت مناطق آزاد این واگذاری صورت گیرد.
محمدی زاده همچنین در خصوص بدترین و بهترین خبر زیست محیطی سال جاری اظهار داشت: حادثه نفتی خلیج مکزیک ، مشکل ژاپن در راستای تشعشعات نیروگاهی و کشته شدن چهار تن از محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست از بدترین خبرهای زیست محیطی بود و راه اندازی دانشگاه محیط زیست بهترین خبرسال بود.
وی در پایان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ و صیانت از محیط زیست گفت: ما عیدی خود را از مقام معظم رهبری دریافت کردیم و امیدواریم بتوانیم منویات ایشان را در قالب طرحهای مشخص اجراکنیم.
علمی **9014** 1568 شماره 067 ساعت 19:20 تمام
۰ نفر