معاون ترافیک شهردار: تاکسی ها نقش اتوبوس را در تهران بازی می کنند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/05 اجتماعی.شهری.ترافیک تهران -معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز - چهارشنبه -در حاشیه افتتاح نمایشگاه حمل و نقل عمومی و خدمات شهری گفت: اشتباه تاریخی در کشور رخ داده که سبب شده تاکسی ها نقش اتوبوس ها را در سطح شهر بازی کنند و به عنوان بخشی از حمل و نقل عمومی محسوب شوند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، سیدجعفر تشکری هاشمی در جمع خبرنگاران افزود: خدمات رسانی که امروز باید بوسیله مترو و اتوبوسرانی انجام شود اکنون توسط تاکسی ها انجام می گیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش که برای ساماندهی تاکسیرانی در تهران چه اقداماتی صورت گرفته است ؟، افزود: نوسازی تاکسیرانی از جمله اقداماتی بوده که در جهت ساماندهی و ارتقای کیقی خدمات رسانی در تاکسیرانی شهر تهران صورت گرفته است .
به گفته تشکری،کمتر از 10 هزار تاکسی فرسوده در پایتخت وجود دارد و مابقی ناوگان عمری کمتر از پنج سال دارند.
معاون شهردار تهران ادامه داد: با ایجاد 450 خط تاکسیرانی تلاش شده تا از سرگردانی تاکسی ها در شهر جلوگیری شود.
وی، تامین بیمه تاکسیرانان، تعمیرات خودرویی، معاینه فنی تاکسی ها و آموزش رانندگان را از دیگر اقدامات انجام شده در تاکسیرانی برشمرد.
تشکری هاشمی، سرانه مالکیت خودرو در شهر تهران را به ازای هر سه نفر یک خودرو و در کل کشور به ازای هر 8 تا 9 نفر یک خودرو اعلام کرد و گفت: سرانه مالکیت در کشور نسبت به سایر کشورها بسیار ناچیز است به گونه ای که در بسیاری از شهرهای دنیا به ازای هر یک و نیم نفر یک خودرو وجود دارد معاون شهردار تهران، گفت: مشکل اصلی افراطی گری در استفاده از خودرو و نبود حمل و نقل عمومی کافی و مناسب در شهر تهران است.
وی به وضعیت ترافیک پایتخت اشاره کرد و یادآور شد: در ساعت های اوج ترافیک تردد در 35 درصد معابر کند و بحرانی است که دلیل اصلی آن نبود حمل و نقل کار آمد و کافی است.
معاون ترافیک شهردار تهران، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی علاوه بر آنکه مشکل ترافیک را برطرف می کند موجب آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیز می شود .
وی ادامه داد: احداث سالانه 20 کیلومتر مترو سبب ایجاد 180 هزار شغل در کشور می شود و صرفه جویی بسیار کلانی در مصرف سوخت را هم به دنبال دارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: باید با عزم ملی و حمایت های همه جانبه نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی اقدام کنیم.
تشکری هاشمی، مقرون به صرفه بودن استفاده از خودرو شخصی را علت عمده عدم تمایل شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی بیان کرد و گفت: اگر فردی بخواهد در سفری با خوردرو شخصی اش چهار لیتر بنزین مصرف کند، قیمت تمام شده آن سفر برایش 400 تومان تمام می شود درحالی که اگر همان مسیر را با اتوبوس و تاکسی طی کند از لحاظ هزینه ای باید مبالغ بیشتری را پرداخت کند.
تشکری هاشمی در مورد طرح کارت بلیت های الکترونیک در ناوگان اتوبوسرانی گفت: اکنون تمام خطوط بلیتی اتوبوسرانی به جز خط تجریش - راه آهن در بخش خصوصی به دستگاه های کارتخوان بلیت الکترونیک مجهز است.
معاون شهردار افزود: اکنون حدود 5 میلیون بلیت الکترونیک در دست شهروندان قرار دارد اما تغییر نظام سنتی و جمع آوری بلیت کاغذی پس از 80 سال، به زمان نیازمند است .
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص استانداردسازی معابر شهری برای معلولان گفت: ساختارهای شهر ما استاندارد نیست اما شهرداری اقداماتی را برای مناسب سازی شهر و امکان ایجاد تردد و زندگی راحت برای معلولان اجرا کرده است. این اقدامات کافی نیست و تنها بخش کوچکی از کمبودها را برطرف می کند.
معاون شهردار تهران به جان باختن شهروند نابینا در مترو اشاره کرد و گفت : این اتفاق یکی از حوادث نادر مترو بوده است و سطح شهر برای معلولان و نابینایان ناایمن تر است اما برای مناسب سازی کل کشور و شهرها باید همه نهادها و سازمان ها همکاری کنند که این امر نیازمند تلاش ملی است .
معاون ترافیک شهردار تهران ، مناسب سازی پیاده روها، استفاده از اتوبوس های همسطح با ایستگاه ها، نصب 70 دستگاه آسانسور در ایستگاه های مترو و انعقاد قرار داد 100 دستگاه دیگر برای سایر ایستگاهها را از اقدامات شهرداری تهران در مناسب سازی راهها برای معلولان بیان کرد.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی اساس و پایه توسعه هر کشور است و بدون تحقق آن توسعه پایدار معنا ندارد، گفت: موضوع ترافیک موضوع پیچیده ای نیست و دو عامل اصلی یعنی نبود حمل و نقل عمومی کار آمد و کافی و مقرون به صرفه بودن و توجیه پذیرتر بودن استفاده از حمل و نقل شهری در آن نقش دارد.
وی، توسعه حمل و نقل عمومی چه در بخش درون شهری و چه برون شهری، ریلی، هوایی، دریایی از محورهای زیربنایی توسعه برشمرد و گفت: در سال های اخیر شاهد نوآوری های بسیار خوب و حرکت رو به جلو در عملکرد صنعت گران و سازندگان این حوزه بوده ایم و در بسیاری از موضوعها به خود کفایی رسیده ایم .
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه تولید گران و صنعت گران داخلی در بخش حمل و نقل تا جایی پیشرفت خوبی کرده اند و در برخی حوزه ها با کشورهای پیشرفته خارجی رقابت می کنند، گفت: اکنون 50 تا 60 درصد مترو در ساخت خطوط و واگن ها بومی شده است.
معاون ترافیک شهردار تهران، تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاه و همایش هایی می تواند سبب عرضه نوآوری صنعتگران داخلی و آشنایی با تجهیرات روز دنیا و پیشرفت صنعت حمل و نقل عمومی کشور شود.
هشمین نمایشگاه حمل و نقل عمومی و خدمات شهری از امروز با حضور شرکت های داخلی و خارجی گشایش یافت و بازدیدکنندگان می توانند از ساعت 9 تا 16 برای بازدید به این نمایشگاه مراجعه کنند.
اجتمام 9136** 1010** شماره 063 ساعت 14:32 تمام

سرخط اخبار جامعه