۲۶ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6123848
T T
۰ نفر
مرکز علمی تحقیقاتی پارک ملی توران شاهرود آماده بهره برداری شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/26 اجتماعی.محیط زیست.گورخر آسیایی شاهرود - رییس پارک ملی توران شاهرود از اتمام عملیات ساخت مرکز تحقیقاتی پارک ملی توران و آماده شدن این مرکز برای انجام تحقیقات و احیای جانوران در حال انقراض، به ویژه گورخر آسیایی خبر داد.
علی اکبر قربانلو روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این مرکز شامل ساختمان نگهبانی، منبع آب 12 هزار لیتری، ایجاد 9 دهنه آبشخور و پنج هزار و900 متر مربع حصار کشی است و برق مورد نیاز آن از طریق انرژی خورشیدی تامین شده است.
وی اظهارداشت در اجرای این طرح 670 هکتار از مراتع این منطقه برای حفاظت بیشتر از خروج این گونه جانوری فنس کشی شده واقدامات لازم برای تکثیر گورخر آسیایی صورت گرفته است.
رییس پارک ملی توران گفت که پس از تولید مثل گورخرها که اردیبهشت ماه خواهد بود هفت راس از آنها برای تحقیق و تکثیر که دو میلیارد و 800 میلیون ریال صرف اجرای آن خواهد شد، منتقل می شوند.
وی تعداد گورخرهای این پارک را حدود یکصد راس ذکر و اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح، تعداد این گونه کمیاب که در حال حاضر در کشور تنها در این پارک و منطقه بهرام گور استان فارس زیست می کند، افزایش یابد گورخر ایرانی برخلاف نوع آفریقایی که دارای خطوط سیاه راه راه می باشد دارای رنگی نخودی با یک خط تیره از پشت گردن تا دم است و زیر شکم آن سفید رنگ است.
نسل این گونه کمیاب در چند سال اخیر به دلیل شکار بی رویه و خشکسالی در این منطقه رو به انقراض بوده است.
مسوول پارک ملی توران همچنین از حمله ناگهانی یک قلاده پلنگ به مسوول پاسگاه سرمحیط بانی دلبر در محدوده پارک ملی توران شاهرود خبرداد و گفت: با این حمله، مسوول پاسگاه مذکور، مجروح و روانه بیمارستان شد.
قربانلو اظهارداشت: این حادثه عصر روز چهارشنبه در سه کیلومتری شمال پاسگاه دلبر و هنگامی که نادر کرمی مسوول این پاسگاه از فاصله ای نزدیک مشغول عکسبرداری از این پلنگ بالغ و درشت هیکل بود، رخ داد.
وی افزود: این پلنگ به هنگام عکسبرداری از فاصله سه متری خود را به سوی کرمی پرتاب کرده و وی را از کمر و پهلو زخمی کرد.
به گفته وی بلافاصله این محیط بان برای مداوا به بیمارستان منتقل شد و هم اکنون حال وی رضایت بخش است.
پارک ملی توران با 118 هزار هکتار مساحت در 140 کیلومتری جنوب شرقی بیارجمند واقع است.
این منطقه حفاظت شده که پس از سرنگتی آفریقا دومین ذخیره گاه بیوسفر جهان محسوب می شود، بیشترین جمعیت یوزپلنگ آسیایی را در خود جای داده است. ک/3 /508/625//1600 شماره 030 ساعت 18:48 تمام
۰ نفر