۱۳ اسفند ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5858835
T T
۰ نفر
چهل کشور جهان از ابتکار ایران در زمینه خلع سلاح هسته ای حمایت کردند # تهران - ایرنا 13 اسفندماه 74 برابر با 3 مارس 1996 در پی ارایه پیشنهاد ایران در زمینه خلع سلاح هسته ای که توسط علی اکبر ولایتی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در همایش خلع سلاح ژنو صورت گرفت ، چهل کشور جهان یک هفته پس از ارایه این پیشنهاد، روز شنبه ازابتکارایران حمایت کردند.
فرانسه ، روسیه ، انگلیس و چین به عنوان قدرتهای صاحب سلاحهای هسته ای که در دهه های گذشته به اینگونه ازمایش ها دست زده اند ، همگی اقدام ایران را مورد ستایش قراردادند و ان را حرکتی بموقع و مهم برای سرعت دادن به مذاکرات جاری توصیف کردند.
کانادا، ایتالیا، آلمان ، سوئد و ژاپن و همچنین کشورهای اروپای شرقی چون لهستان ، مجارستان و رومانی نیز باحمایت کامل از اقدام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشتند که ایران با ارایه این متن به همه نشان داد که نهایی کردن مذاکرات و تدوین معاهده ممنوعیت ازمایش های هسته ای در سال جاری کاملا قابل حصول است .
هند، اندونزی، برزیل ، سری لانکا ، میانمار، مراکش ، پرو ، پاکستان ، ارژانتین و افریقای جنوبی به عنوان کشورهای در حال توسعه و غیرمتعهد از اقدام ایران پشتیبانی کردند و رییس هیات دیپلماتیک آمریکا نیز تحت تاثیر جو موجود از اقدام ایران حمایت کرد.
منابع دیپلماتیک سازمان ملل متحد گفتند، ایران با این ابتکار رکود سیاسی حاکم بر مذاکرات را شکست واین اقدام روح تازه ای به همایش دمید که ثمرات ان بزودی نمایان خواهد شد.
۰ نفر