۲۶ آبان ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5816229
T T
۰ نفر

مسکو نیوز : فاجعه زئیر حاصل سیاست های آمریکاست

۲۶ آبان ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5816229
مسکو نیوز : فاجعه زئیر حاصل سیاست های آمریکاست # مسکو - ایرنا 26 آبان 1375 برابر با 16 نوامبر 1996 روزنامه" مسکونیوز" چاپ پایتخت روسیه در سر مقاله روز جمعه خود تاکید کرد فاجعه انسانی و قتل عام در کشور آفریقایی زئیر حاصل عملکرد آمریکا در زمان جنک سرد و حاکمیت دیکتارتور منشانه "موبوتو سه سه سکو" است .
در این مقاله که به قلم " هلن وینتر نیتز" نویسنده کتاب " سفری به کنگو و زئیر موبوتو" به رشته تحریر در آمده ، تصریح شده موبوتو خود دیکتاتوری بود که حتی به جای اداره مقتدارانه کشورش به غارت سرمایه های آن پرداخته و زئیر را به فاجعه امروز دچار ساخته است .
مسکو نیوز نوشت هم اکنون در منطقه " کیوو" زئیر یک میلیون آواره جنک های داخلی در جستجوی نانی برای زنده ماندن هستند و فاجعه ای در حال تکوین است که نه تنها منطقه کیوو بلکه کشور 45 میلیون نفری زئیر را به کام خود خواهند کشاند .
این روزنامه نوشت فاجعه در کشوری رخ می دهد که در زمان جنک سرد ، آمریکا از آن به عنوان یک غول بزرک استفاده می کرد . ارتش آن در منطقه کیوو علاوه بر انهدام همه نهادهای مدنی حتی به خودروهای سازمان های امدادی خارجی نیز یورش بردند و فرودگاه شهر" گوما" که مامن پناهندگان بود ، به منطقه آتش نیروهای دولتی مبدل شد .
استقلال زییر در سال 1960 امیدهایی را برای روزهای نیک این کشور غنی افریقایی و برخوردار از معادن بسیار زیاد به همراه داشت . اما دولت موبوتو به زودی همه آن ها را نقش بر آب کرد .
مسکو نیوز تصریح کرد سه سه سکو نه تنها یک دیکتاتور ، بلکه یک دزد بزرک بود که پس از به فدرت رسیدن در سال 1965 با غارت سرمایه های کشورش ثروتی پنج میلیارد دلاری را به هم زد و علاوه بر سرمایه گذاری در اروپا برای خود 10 کاخ بزرک در مناطق مختلف زئیر بنا کرد .
این منبع افزود موبوتو امپراطوری غارتگرانه خود را با دو عامل مهم اختناق و وحشت داخلی و حمایت های مستقیم آمریکا در اقداماتی مانند ترور "پاتریس لومومبا" تثبیت کرد و به تعقیب و شکنجه باقی مخالفان خود مشغول شد .
مسکو نیوز نوشت اقدامات آمریکا را در زئیر می توان به ضرورت های جنک سرد مربوط دانست . زیرا در آن هنگام کاخ سفید و کرملین به موقعیت زئیر در مرکز افریقا و ذخایر معدنی آن چشم داشتند و موبوتو در این روند قابلیت های خود را در مبدل شدن به یک مهره آمریکایی و سرکوب های طرفداران لومومبا در مناطق شابا و شرق زئیر خوب نشان داد .
این منبع نوشت موبوتو به مدت 25 سال از حمایت های بی دریغ سیاسی و اقتصادی آمریکا برخوردار بود و روند دیکتاتوری وی به حدی رسید که وی حتی با وجود توصیه خود واشنگتن به دادن آزادی های فردی به مردم امتناع کرد و به رفتارهای خود ادامه داد .
این روزنامه نوشت موبوتو سرباز وفادار آمریکا در جریان جنک سرد بود .
خاک کشورش را به مجرای حمل سلاح به آنگولا و چاد مبدل کرد و در کل دولت زئیر تنها دولت آفریقایی بود که همواره توانست منافع آمریکا را حفظ کند .
مسکو نیوز افزود اکنون در زئیر دو دولت معارض بر روی کار هستند . یکی نخست وزیر منتخبی است که موبوتو وی را به زور خلع کرده و دیگری دولتی به سرگردگی یکی از عوامل دیکتاتور که ادعای حاکمیت دارد .
این منبع افزود دوران سیاسی موبوتو دیگر پایان یافته است . وی از تابستان گذشته برای درمان به سوییس رفته و هم اکنون در یکی از املاک خود در فرانسه اقامت دارد .
شورشیان منطقه کیوو اعلام کرده اند که تصرف مناطقی از سرزمین های هم مرز با رواندا نشانه ارتباطشان با کشورهای دیگر نیست و آن ها خواهان کنار رفتن "دیکتاتور" هستند .
مسکونیوز در پایان نوشت هم اکنون در خیابان های "کینشازا" تظاهر کنندگان خواهان کناره گیری موبوتو سه سه سکو هستند و اولین روزهای استقلال این کشور را تداعی می کنند . اما جنک سرد پایان یافته است . این کشور از اهمیت ژیوپلتیکی زیادی برخوردار نیست و زئیر تنها می تواند دستخوش بحران داخلی فراگیر یا تجزیه بشود .
۰ نفر