۱۲ آبان ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5814635
T T
۰ نفر
موج مخالفت بافعالیت میسیونرهای مسیحی در جمهوری آذربایجان # باکو - ایرنا 12 آبان 1375 برابر با 2 نوامبر 1996 "الله شکور پاشازاده" رییس اداره روحانیت قفقازروزجمعه در مورد فعالیت میسیونرهای مذهبی درجمهوری آذربایجان هشدار داد و خواستار جلوگیری از فعالیت انان شد.
وی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در باکو بر لزوم حفظ دین اسلام به عنوان یک میراث با ارزش معنوی تاکید کرد.
پاشازاده گفت : میسیونرهای مذهبی تحت پوشش تشکیلات خیریه وارد این جمهوری شده و اقدام به تبلیغات دین مسیحی و سایر ادیان می کنند.
وی در عین حال بر ناتوانی اداره روحانیت قفقاز در مقابله با فعالیت گروه های مذکور تاکید کرد.
"مصطفی ابراهیم اف" رییس اداره دینی کابینه دولت جمهوری آذربایجان نیز فعالیت گروه های میسیونری خارجی در جمهوری اذربایجان را غیر قانونی خواند.
وی گفت : براساس قوانین جمهوری اذربایجان تبلیغات مذهبی توسط افراد خارجی ممنوع است .
ابراهیم اف گفت ما از مسئولین اجرایی می خواهیم مانع ازفعالیت انجمن های مذکور شوند . اما بسیاری از انان به بهانه این که این عمل موجب خدشه دار شدن جایگاه جمهوری اذربایجان در غرب می شود از این کارخوددداری می کنند .
وی اعطای مجوز به انجمن های مذکور از سوی دولت را رد کرد .
ابراهیم اف گفت بسیاری از این انجمن ها تحت پوشش های مختلف از جمله تشکیلات خیریه ثبت نام کرده اند.
"واصم محمد علی اف" رییس دانشکده الهیات دانشگاه باکو نیز در سخنانی نگرانی خود را از گسترش فعالیت گروه های میسیونری در جمهوری اذربایجان اعلام کرد و نسبت به گسترش فعالیت گروه ضاله بهایی در این جمهوری هشدار داد .
محمد علی اف گفت این گروه اخیرا با صرف مبالغ هنگفت پول فعالیت خود را در این جمهوری افزایش داده است.
در حال حاضر حدود 10 گروه میسیونری مسیحی در جمهوری اذربایجان فعالیت دارند که جمعیت جریان دینی اورای آمریکا و جمعیت اموکو وابسته به کلیسای متدودیکس آمریکا به عنوان مشهورترین انجمن های خیریه کمک های ارسالی سازمان ملل متحد و غرب را بین آوارگان و مردم بی بضاعت جمهوری اذربایجان پخش می کنند .
۰ نفر