۲۵ شهریور ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5808568
T T
۰ نفر
یک مقام ایرانی: تغییرات جدید "اکو" گامی برای مستقل شدن این سازمان است # تهران - ایرنا 25 شهریور 1375 برابر با 15 سپتامبر 1996 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تغییرات جدید در "اکو" را گام بلندی در جهت تشکیل یک سازمان مستقل دانست .
"علی اکبر ولایتی" پس از بازگشت از اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو "اکو" در "ازمیر" ترکیه گفت : در این اجلاس تغییرات جدید " اکو" به امضای وزیران امور خارجه کشورهای عضو رسید و تغییرات جدید، از ابتدای سال میلادی آینده برای مدت دو سال انجام می شود.
وی افزود: در طول سال های گذشته سازمان ها و موسسه های وابسته به "اکو" نظیر هواپیمایی ، بانک و بیمه ، فعالیت های مربوط به همکاری های منطقه ای را دنبال می کردند که در تغییرات جدید مقرر شد که این سازمان ها به صورت واحدهای مستقل عمل کنند و "اکو" نقش ستادی داشته باشد.
"ولایتی " گفت : در پایان دو سال تغییرات ،" اکو" به یک سازمان مستقل تبدیل می شود و میزبان آن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و مانند سایر سازمان های جهانی اداره خواهد شد.
وی افزود: رییس جمهوری ، نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه با نگاه تازه ای به " اکو" می نگرند و ساختار جدید " اکو " مبتنی بر همکاری های منطقه ای، با وضع جهان متناسب خواهد شد.
"ولایتی" با اشاره به سفر "نجم الدین اربکان" به ایران و تحول جدی در روابط دو کشور گفت: با امضای قراردادهای همکاری بین ایران و ترکیه مبادلات اقتصادی دو کشور حداقل به 5/2 میلیارد دلار در سال خواهد رسید و در آینده نزدیک و با سفر وزیر نفت ایران به ترکیه کار اجرایی لوله کشی گاز ایران به ترکیه آغاز خواهد شد .
"ولایتی" با اشاره به دخالت آمریکا در عراق افزود: در این سفر مخالفت جمهوری اسلامی ایران نسبت به دخالت هر کشور دیگری در عراق اعلام شد و در گفت و گو با مقام های ترکیه تاکید شد که مردم عراق باید خود مشکلاتشان را بر طرف کنند.
"ولایتی" درباره کردهای عراق گفت : مسایل کردهای عراق باید از طریق مذاکره حل شود و درگیری ها نباید بهانه ای برای حضور کشورهای سلطه جو در منطقه باشد .
وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره مسایل مرزی ترکیه اظهار داشت: مشکلات امنیتی ترکیه با واقع بینی و همکاری دیگر کشورهای منطقه بر طرف خواهد شد و نگرانی ترکیه از مشکلات امنیتی در جنوب شرقی این کشور قابل درک است.
"ولایتی" افزود: در گفت و گو با مقام های ترکیه قرار شد که با همکاری و براساس درک متقابل و بدون تاثیرپذیری از القائات دشمنان ، مشکلات امنیتی ترکیه بررسی و برطرف شود .
وی در پایان تاکید کرد، اخبار کذب و اتهام های بی پایه به حل مشکلات امنیتی ترکیه کمک نمی کند و ایران همواره نشان داده که با همسایگان خود صمیمی و جدی بوده است.
*****
۰ نفر