۱ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5787290
T T
۰ نفر
ایران و آمریکا به دیدار نهایی مسابقه های کشتی آزاد جام تختی راه یافتند # تهران - ایرنا یکم اسفند 1376 برابر با 20 فوریه 1998 " عباس جدیدی " نایب قهرمان بازی هـای المپیک سال 96 آتلانتا و دارنده مدال برنز سال 95 جهان و " ملوین داگلاس " آمریکایی قهرمان سال 93 جهان که رقابتی دیرینه با یکدیگر دارند به دیدار نهایی وزن 97 کیلوگرم رسیدند.
"جدیدی" که در دور نخست ، کامران امیری نایب قهرمان نوجوانان جهان در سال 97 را ضربه فنی کرد ، در دور دوم محمدجواد راسخی را چهار بر صفر شکست داد و پس از آنکه نه بر صفر سعید اکرم خانــی را شکست داد ، راهی دیدار نهایی شد.
"ملوین داگلاس" نیز در اولین مبارزه خـود ده امتیاز از " خاکیمــوف " ترکمنستانی گرفت و در دور دوم ، "گانتوک توخ بایان مونخ " مغولــی و نفر چهارم سال 95 جهان را دو بر یک شکست داد.
در دور سوم " کازی شکراوغلو " از ترکیه که در دور دوم " الکســانــدر شیماروف " قهرمان دانشجویان جهان در سال 96 از روسیه را چهار بـر دو برده بود در مقابل داگلاس حاضر نشد و به این ترتیب او به مرحله نهایی رسید.
در گروه بازنده های وزن 97 کیلوگرم ، در دور دوم ، عبدالرضا کارگر از ایران در مقابل هیروشی کاسوکو از ژاپن پنج بر صفر به برتری رسید. کامران امیری شش بر صفر از سد تورویانو دیگر کشتی گیر ژاپنی گذشت و شمشیر سینـک کشتی گیر هندی ، خاکیموف ترکمنستانی را ضربه فنی کرد.
در دور سوم وزن 50 کیلوگرم ، ستار شیــر آقـایی و محمد جواد صفایی با پیروزی بر حریفان خود به دیدار نهایی رسیدند.شیرآقایی چهار بر دو بر محمد خرمن بیز دارنده مدال طلای مسابقه های بین المللی جـام روژه کولن فرانسه و قهرمــان ایران غلبه کرد و صفایی توانست وارطان مارکاریان از ارمنستان را سه بر یک مغلوب کند.
غلامرضا محمدی نایب قهرمان جهان در سالهای 93 و 95 و برنده مدال برنـز جهان در سال 94 از ایران و لاری زکی جونز آمریکایی که مدالهای طلا و بـرنـز جهان در سال های 91 و 95 را در اختیار دارد در دور سوم وزن 54 کیلــو گرم برابر هم قرار گرفتند و محمدی چهار بر دو حریف آمریکایی خود را برد.
لاری جونز قبل از روبرو شدن با محمدی در دور دوم ، گئورگی کـایشویــلی از گرجستان را نه بر دو برده بود.محمدی نیز مجتبی حسینی را دوبر یک مغلوب کرد.
در این وزن همچنین ، رضا لایق در حالیکه سه بر صفر از ساسایاما هیدای ژاپنی سه نمره گرفته بود او را ضربه فنی کرد و سپس مصطفی جوکار را شش بر چهار برد. بهنام طیبی نیز در پایان وقت اضافی با نتیجه سه بــر صفــر بـر جانعلی خسرونژاد غلبه کرد.
در وزن 58 کیلوگرم ، علیرضا دبیر قهرمان جوانان جهان در سال های 94 و 97 در مبارزه با والری کوکوآشویلی از گرجستان هفت بر صفر به پیروزی رسید.
علی اکبر دودانگه نیز موفق شد ، اویس ملاح را 12 بر سـه مغلوب کنـد و در کشتی بعد در مصاف با هارون دوغان دارنده مدال برنز ســال 95 جهــان از ترکیه در حالیکه یک بر صفر پیش افتاده بود در وقت اضــافی کشتی گیر ترکیه را سه بر صفر شکست دهد.
در این وزن مرتضی حسینی پس از پیروزی ده بر صفر برابر "اسلام زاکالـف" از قرقیزستان ، واسیلی پتروف بلغاری را در پایان وقت اضافی دو بر یک برد.
محمد طلایی قهرمان و نایب قهرمان جهان در ســال های 97 و 94 که در دور نخست ، کشتی را به علیرضا دبیر واگذار کرد از مسابقه ها کناره گرفت.
در دور سوم وزن 63 کیلوگرم ، مهدی دودانگه در مصاف با تاکاهیـرو وادا نایب قهرمان سال 95 جهان از ژاپن ،به شکست شش بــر یک تــن داد و به گروه بازنده ها رفت. همچنین محسن بابایی سه بر دو از سد علی بابایی جعفری گذشت.
در گروه بازنده های این وزن ، شاون چالز آمریکایی با پیروزی چهـار بر دو برابر مهدی کاوه از ایران ، وی را از جدول رقابت ها حذف کرد.تقی اکبر نژاد نیز ماشاء الله حسینی قهرمان نوجوانان جهان در سال 96 را سه بر صفـر مغلوب کرد و مصطفی علیزاده ، شوان ساهاکیان کشتی گیر ارمنستانی را پنج بر دو شکست داد.
در وزن 63 کیلوگرم ، تاکاهیرو وادای ژاپــنی و " تسرن سوخ باتار" از مغولستان به دیدار نهایی رسیدند. وادا بر مجید محمدی پیروز شد و کشتی گیر مغولی بر محسن بابایی غلبه کرد.
در وزن 69 کیلوگرم ، احمـــد ال اوستا کشتی گیر سرشناس سوریه و نایـب قهرمان آسیا در سال 96 در مقابل جلال لطیفی کشتی گیر جوان ایران با نتیجـه سه بر دو شکست خورد.
داود قنبری قهرمــان سال 97 آسیا و نفر پنجم مسابقه های جهانی سال 97 در کراسنویارسک روسیـه ، دگتایــف از جمهوری آذربایجان را 12 بر دو مغلوب کرد. همچنین شهرام مردانـــی با امتیاز چهــار بر صفــر بر دیگر کشتی گیر آذربایجانی به نام دیافاتوف غلبه کرد.
امیر توکلیان و علی اکبرنژاد در دور دوم ایــن وزن بــرابر هــم قرار گرفتند که در وقت اضافی توکلیان با اجرای فن بارانداز ، شکست دو بــر صفر خود را به پیروزی سه بر دو تبدیل کرد. همچنین مسعود جمشیدی نایب قهـرمان جوانان جهان در سال 97 در هلسینکی فنلاند وقتی که هفت بر صفراز هادی حبیبی جلو افتاده بود ، شانه های او را با تشک آشنا کرد.
قنبری در دور بعد مردانی را نه بر چهار برد و لطیفی هفت بر صفر مغلوب انزار بدیشویلی از گرجستان شد.
جان جورا نماینده تیم آمریکا در وزن 69 کیلوگرم که در گروه بازنده ها رقابت می کرد با شکست سه بر دو از کاتســو ریوسابــورو از ژاپن از جـدول رقابتها بیرون رفت.
در وزن 76 کیلوگرم ، پژمان درستکار قهرمان مسابقه های بین المللی جـام منگول گوبی مغولستان کشتی سختی با گنادی لالی یف از روسیه گرفــت و پـس از هشت دقیقه مبارزه ، یک بر صفر برنده شد. در گــروه بازنده های این وزن ، مجید خدایی قهرمان جوانان جهان در سالهای 96 و 97 ، پاوان کمار هنــدی را در حالیکه پنج بر صفر جلو بود ، ضربه فنی کرد. میخــائیــل خورتسیـدزه از گرجستان چهار بر صفر بر توماس کیس از مجـارستان پیروز شد. اکبر اسماعیلـف از جمهوری آذربایجان 10 بر صفر عبدالغفور شاری اف از تاجیکستــان را برد و محمد خاناتی از سوریه هشت بر یک بر سیدحسین حسینی از افغانستان چیره شد.
در وزن 85 کیلـوگرم ، کوین جکسون قهرمان جهــان در سال های 91 و 95 و قهرمان بازی های المپیک 92 بارسلون از آمریکا ، آرپاد هاسکو از مجارستـان را هشت بر صفر شکست داد و در کشتی بعد ، محمدعلی غفاری از ایران را ضـربه فنی کرد. غفاری قبل از این کشتی در مبارزه ای نزدیک ، احمد شکفته را دو بر دو برد. همچنین محمــد آقایف از روسیه با پیروزی چهــار بر یک بر یالچیـن اوزدمیر قهرمان اسبق جوانان امید جهان از ترکیه او را به گروه بازنده هــا فرستاد.
فریدون قنبری در مقابل هوشی هیروناکائو از ژاپن در پایـان وقت اضافــه سه بر صفر برنده شد. قنبری پس از این پیروزی در مقابل آقایف روسی سه بر صفر برنده از تشک بیرون آمد و راهی دیدار نهایی شد تا برای کســب مدال طلا با کوین جکسون آمریکایی مبارزه کند.
در وزن 130 کیلوگرم ، ذکریا گوجلـو قهرمان جهان در سال 97 در مقابل مودبادزه از گرجستان بدون آنکه امتیازی از سوی دو طـرف رد و بدل شــود با رای داوران به برتری رسید. علیرضا رضایی از ایـران ، فــوتر مختــاراف از تاجیکستان را 10 بر صفر برد و کراس میرکتچیوف از بلغــارستان شش بر صفــر جواد محمدپور از ایران را شکست داد.
ابراهیم مهربان از ایران در مبارزه با هیرویوکی اوباتا نایب قهرمــان سال 97 آسیا از ژاپن 10 بر صفر به برتری رسید.
در گروه بازنده های این وزن ، جاگدیش سینک کشتـی گیر هندی ، علیــرضا چاوشی نفر چهارم جوانان جهان در سال 97 از ایران را هفت بر شش شکسـت داد و ژولت گومبـوش از مجارستان سه بر صفر بر رسول چمن گل اف از قرقیزستـــان پیروز شد.
* ز 139 *
۰ نفر