۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5711167
T T
۰ نفر
امضای قرارداد تقسیم منابع طبیعی دریای خزر به تاخیر افتاد # لندن - ایرنا 19 اردیبهشت 1377 برابر با نه می1998 به نوشته هفته نامه پترولیوم ارگوس امضای قرارداد تقسیم منابع طبیعـی ابهای دریای خزر میان روسیه و قزاقستان که قرار بود هفته پیش انجام شــود تا اوایل تابستان به تاخیر افتاده است .
قرار بود نمایندگان دولت های روسیه و قزاقستان دو هفته پیش قــراردادی را در این زمینه امضا کنند که به نوشته این هفته نامه تصمیم گیری بر ســر منابع طبیعی زیر ابهای دریای خزر را تا حدی فیصله می بخشید.
به نوشته این نشریه چاپ لندن ، قرار است در ماه ژوئن (خرداد - تیــر) هنگامی که "بوریس یلتسین" رییس جمهوری روسیه از قزاقستان دیدن می کند ایـن قرارداد امضا شود.
با این وجود هنوز معلوم نیست چنین توافقی میان طرفین انجام بگیرد زیرا گفته می شود مسایل لاینحل بسیاری در این مورد وجود دارند.
به گفته "ژاکوب مارابیف" رییس بخش سرمایه گذاری و پروژه های جدید شرکت نفت دولتی قزاقستان هنوز در زمینه پاره ای مسایل درباره مالکیت منـــــابع طبیعی زیر ابهای دریای خزر اختلاف نظر وجود دارد و "توافق کامل حاصل نشـده است".
وی می گوید، یکی از مواردی که دو کشور هنوز درمورد ان توافق نکرده اند مالکیت بر جزایر کوچک در منطقه شمالی دریای خزر است .
تا چندی پیش موضع دولت های ایران و روسیه در مورد نظام حقوقی دریای خزر چنین بود دریاچه خزر شامل قانون بین المللی دریاها نشده و منابع طبیعی زیر زمینی ان باید به طور مشاع و مشترک از سوی کلیه کشورهای ساحلی مورد بهـره برداری قرار بگیرد.
اما روسیه در طول یک سال گذشته تا حدی تغییر موضع داده و دیدگـاه این کشور به کشورهای دیگر ساحلی دریای خزر شامل اذربایجان ، قزاقستــــــان و ترکمنستان نزدیک تر شده است.
۰ نفر