۳۰ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5704127
T T
۰ نفر
گزارش مطبوعات بوسنی از حضور پرشور مردم ایران در انتخابات مجلس # سارایوو،ایرنا: 30 بهمن 1378 برابر با 19 فوریه 2000 مطبوعات صبح روز شنبه در بوسنی و هرزگوین از حضور پرشور مردم ایران در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر دادند.
روزنامه "دنونی آواز" چاپ سارایوو نوشت : روز گذشته بلافاصله بعد از افتتاح حوزه های رای گیری در ایران ، صف های طولانی از مردم که صبورانه در انتظار رای دادن بودند تشکیل شده بود.
این روزنامه همچنین نوشت : رهبر انقلاب اسلامی و رییس جمهوری از مردم ایران برای حضور گسترده در انتخابات دعوت کردند.
به نوشته این روزنامه ، "محمدرضا خاتمی " برادر رییس جمهوری اسلامی ایران که رهبری جدید اصلاح طلبان را بعهده دارد پیش بینی کرد که حداقل 60 درصد کرسی ها را کسب خواهند کرد.
این روزنامه به نقل از "محمدرضا باهنر" سخنگوی محافظه کاران و ائتلاف پیرو خط امام و رهبری در ایران نیز نوشت ، این گروه (اصلاح طلبان ) بیش از نیمی از کرسی های مجلس را کسب خواهند کرد.
روزنامه "اسلوبوجنیه" چاپ سارایوو نیز نوشت : در برخی از حوزه های رای گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران مردم حتی تا 45 دقیقه برای رای دادن انتظار کشیدند و شرکت بی سابقه ای در شهر مشهد دومین شهر بزرک ایران که درآن بزرگترین مکان مقدس شیعیان قرار دارد مشاهده شد.
به نوشته این روزنامه ، مقامات رسمی گفتند در دهها حوزه انتخاباتی با ازدحام بی سابقه مردم به سرعت برگه های رای تمام شد.
اسلوبوجنیه نوشت: در ایران نظرسنجی مستقلی وجود ندارد ولی میزان شرکت مردم در انتخابات نشان می دهد که اصلاح طلبان به تکرار پیروزی شگفت انگیز "خاتمی " در دوم خرداد سال 1376 نزدیک می شوند. خاتمی براساس خط و مشی اصلاحات اجتماعی و سیاسی در داخل نظام اسلامی به پیروزی دست یافت.
این روزنامه بوسنیایی نوشت : اصلاح طلبان می خواهند برنامه خاتمی مبنی بر ایجاد جامعه مدنی در داخل سیستم اسلامی ایران را تقویت نمایند اما بسیاری از محافظه کاران خواستار تغییرات گام به گام هستند و در هراسند که تغییرات سریع ممکن است ارزشهای اسلامی و انقلابی را تحت الشعاع قرار دهد.
این دو روزنامه همچنین از تدابیر شدید امنیتی در روز برگزاری انتخابات ایران خبر دادند و نوشتند : نیروهای امنیتی از مردم خواستند تا هرگونه حرکت مشکوکی را اطلاع دهند.
۰ نفر