۱ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5700853
T T
۰ نفر
دیدارهای سرگروهی چهار وزن دوم کشتی جام جهان پهلوان تختی برگزار شد # قزوین ، ایرنا یکم بهمن 1378 برابر با 21 ژانویه 2000 دیدارهای سرگروهی چهار وزن دوم مسابقه های بین المللی کشتـــــی ازاد و فرنگی جام جهان پهلوان تختی در شهر الوند قزوین ، پیش از ظهر روز جمعـــه برگزار شد و نفرات فینالیست این چهار وزن شناخته شدند.
در کشتی ازاد ، علیرضا دبیر ، مسعود مصطفی جوکار ، امیر توکلیان ، علی اکبرنژاد ، چارلز بورتون از آمریکا ، محمدعلی غفاری ، داود رخــــــش خورشیدی و تولی تامپسون از آمریکا و در کشتی فرنگی ، شهاد دادگرنـــژاد ، بهمن طیبی ، حسن پازاج ، پرویز زیدوند ، مهدی رحیمی ، دان نی بــــــور از آمریکا ، مجید ورزیده و پیام زرین پور در وزن های 58 ، 69 ، 85 و 130 کیلوگرم به دیدارهای نهایی رسیدند.
علیرضا دبیر قهرمان و نایب قهرمان جهان در سال های 98 و 99 در دیدار سرگروهی وزن 58 کیلوگرم مقابل بهنام طیبی به برتری 5 بر 3 دست یافت .
پس از انکه این دو کشتی گیر نتوانستند در وقت نخست امتیاز کسب کنند در اغاز وقت دوم ، دبیر در حالت کمر در کمر با گرفتن کمر طیبی او را به پل زد و 3 امتیاز گرفت اما در همان لحظه خاک شد و یک امتیاز به طیبی تعلق گرفت.
با اجرای یک بارانداز توسط طیبی نتیجه 3 بر 3 مساوی شد اما در ادامه مبارزه ، دبیر با دو خاک صاحب دو امتیاز شد و این مبارزه حساس و سرنوشت ساز با پیروزی 5 بر 3 به نفع علیرضا دبیر به پایان رسید.
از سوی دیگر مسعود مصطفی جوکار با پیروزی 6 بر 5 بر محمدعلی گنجابی به دیدار پایانی رسید و حریف علیرضا دبیر شد.
در وزن 69 کیلوگرم ، امیر توکلیان برای رسیدن به فینال کار مشکلی در مقابل مجید محمدی داشت و در مبارزه ای پایاپای به برتری 4 بر 3 رسید.
وقت نخست کشتی این دو امتیازی نداشت در وقت دوم توکلیان در حالت کمر درکمر شجاعت به خرج داد و با گرفتن کمر محمدی او را از بالا به روی پل زد و 3 نمره گرفت اما محمدی با یک زیر یک خم و خاک و دواخطار و پوئن صاحب 3 امتیاز و وقت قانوی 3 بر 3 مساوی تمام شد در وقت اضافی توکلیان بـــا گرفتن زیر یک خم حریف خود اورا خاک کرد و 4 بر 3 برنده شد.
کشتی بحث انگیز و مشکل ساز علی اکبر نژاد و مهدی برائتی با پیروزی 3 بر 2 اکبرنژاد در وقت اضافی تمام شد تا او حریف توکلیان در دیدار نهایی باشد.
در دقایق نخست کشتی برائتی با فن فیتو از بغل صاحب 2 نمره شد در ادامه مبارزه ، اکبرنژاد یک نمره از اخطار به حریف بدست اورد و وقت قانونی 2 بر یک به سود برائتی به پایان رسید.
در وقت اضافی کشتی به جنجال کشیده شد زیرا که داوران یک نمره به اکبرنژاد به دلیل گرفتن مچ پای برائتی در کنار تشک به او دادند . برائتی که به این امتیاز اعتراض داشت قصد نداشت به مبارزه ادامه دهد که با وساطت ارسلان پیروز مربی خود ، الله مراد زرینی دبیر فدراسیون کشتی و دیگران به کشتی بازگشت و درحالی که روحیه و اعصابی مساعد برای کشتی گرفتن نداشت با دادن زیر به اکبرنژاد خاک شد و کشتی را واگذار کرد.
چارلز بورتون کشتی گیر قلدر و قدرتمند آمریکایی در دیدار سرگروهی وزن 85 کیلوگرم ، شهاب قربانی از ایران را با سه خاک و یک فتیله پیچ ناقص 4 بر صفر مغلوب کرد و به فینال رسید در این کشتی قربانی دو بارزیر گرفت اما با قلدری حریف آمریکایی خود خاک شد و امتیاز از دست داد.
از سوی دیگر محمدعلی غفاری برای رسیدن به فینال در وقت اضافی بهروز تقی پور را 3 بر 2 برد.
در وزن 130 کیلوگرم داود رخش خورشید در برابر ابراهیم مهربان با اجرای دو بارانداز به پیروزی 4 بر 2 دست یافت .
در کشتی دیگر این وزن تولی تامپسون از آمریکا به دلیل حاضرنشدن محمد مهدی لاریجانی از ایران در برابر او برنده شناخته شد .
ظاهرا لاریجانی نمی دانست که سرگروه شده و باید با کشتی گیر آمریکایی کشتی بگیرد به همین دلیل او پیش از ظهر روز جمعه در سالن حضور نداشت.
در کشتی فرنگی و در وزن 58 کیلوگرم ، شهاب دادگرنژاد ، محمدرضا مستعان را ضربه فنی کرد و بهمن طیبی از ایران با اجرای یک بارانداز روسلان ایمان اف از جمهوری اذربایجان را برد.
در وزن 69 کیلوگرم حسن پازاج 2 بر یک بر علی ذبیحی دارنده مدال برنز جوانان جهان در سال 97 چیره شد و پرویز زیدوند قهرمان اسبق نوجوانان جهان از ایران در مدت یک دقیقه و34 ثانیه آرا گریگوریان ازارمنستان را با فنون بارانداز سالتو و کنده فرنگی 13 برصفر مغلوب کرد در وزن 85 کیلوگرم ، مهدی رحیمی 8 بر یک شورش خیرابادی را مغلوب کرد دان نی بور از آمریکا 10 بر 5 علیرضا نیکخو از ایران را شکست داد.
دیدار نهایی وزن 130 کیلوگرم را مجید ورزیده و پیام زرین پور برگزار می کنند.
ورزیده در برابرهای گاز گالستیان از ارمنستان در حالیکه 10 بر 2 جلو بود ، کشتی گیر ارمنی را ضربه فنی کرد و زرین پور در وقت اضافی 2 بر یک بر مهدی کریمی چیره شد.
دیدارهای نهایی و رده بندی چهار وزن دوم و بعد از ظهر امروز برگزار می شود.
۰ نفر