۵ آذر ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5695130
T T
۰ نفر
ایتالیا، وجود پیمان سری با ترکیه برای نجات اوجالان را تکذیب کرد # رم، ایرنا: 5 آذر 1378 برابر با 26 نوامبر 1999 ایتالیا ادعای مطبوعات مبنی بر وجود پیمان سری بین رم و آنکارا، برای نجات جان " عبداله اوج آلان " رهبر حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک ) در مقابل ورود این کشور به اتحادیه اروپا را تکذیب کرد.
"اومبرتو رانیری" معاون وزیر امور خارجه ایتالیا، روز جمــعه ، در یک همایش مطبوعاتی مشترک با " کریستوس روکوفیلوس " همتای یونانی خود در رم ، افزود که این ادعاها ، مهملات هستند و هیچ پایه و اساسی ندارند.
وی در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران، گفت: حداقل پنجاه سالی است که ایتالیا دیگر پیمان های سری با کشورهای دیگر نمی بندد.
"رانیری" گفت: "ما امیدواریم که مقامات آنکارا "راه حل بخشش" در قبال اوجالان را در پیش گیرند ، زیرا این امــر می تواند یک انتخاب مفید و مال - اندیشانه برای ترکیه باشد." وی، تاکید کرد که از نظر اتحادیه اروپا ، توسعه روند نزدیکی ترکیه به این اتحادیه،دارای یک ارزش راهبردی است، اما برای این امر شرایطی به ویژه در زمینه احترام به حقوق بشر و حقوق اقلیت ها وجود دارد.
این مقام ایتالیایی افزود: امیدواریـم که ترکیه دراین راستا حرکت کند چون از سوی اتحادیه اروپا یک گشایش به سوی ترکیه وجود دارد و امیــدواریم که گشایش به همان اندازه از سوی آنکارا نیز وجود داشته باشد.
وی ، همچنین از تلاش های یونان به منظور توسعه "مذاکره مثبت" با ترکیه برای "مقابله با مشکلات حل نشده روابط بین دو کشور دوست" قدردانی کرد.
"ه - ج"
۰ نفر