۷ مرداد ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5680538
T T
۰ نفر
بلندیان: تجاوز ترکیه به ایران با روابط گسترده آنکارا - تل آویو ارتباطی ندارد (قسمت اول ) # تهران ، ایرنا: هفتم مرداد 1378 برابر با 29 ژوئیه 1999 "غلامحسین بلندیان" معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور ایران روز پنجشنبه گفت: دو حادثه حمله هوایی به پیرانشهر و تجاوز به قطور را نمی توان در سناریوی روابط گسترده ترک ها و رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.
وی افزود: منطقه ای که در پیرانشهر بمباران شده در نزدیکی نقطه ای واقع است که ترک ها در آن عملیاتی علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک ) داشته اند و این مکان از ارتفاعات شمال عراق شروع و تا خاک ایران امتداد می یابد و می توان گفت که ترک ها در این حمله "اشتباه" کرده اند.
معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور گفت: اگر خوشبینانه به این دو حادثه نگاه کنیم، می توان گفت که ترک ها "اشتباه" کرده اند.
وی افزود:حمله به منطقه قطور نیز به صورت حمله واحد نظامی نبود و ترک ها تا عمق 40 متری مرز ایران نفود کردند.
وی گفت: اعترافات دو سرباز ترکیه حاکی از آن است که عملیات نیروهای ترکیه در قطور عملیاتی سازمان یافته نبود و آنها برای هدایت گوسفندان به داخل ترکیه کمین کرده بودند.
بلندیان تصریح کرد که این دو عملیات همسو نیست ،اما رژیم صهیونیستی در این زمینه شیطنت می کند و شاید برخی از عناصر نظامی ترکیه چراغ سبزهایی را هم به صهیونیستها نشان بدهند اما ما به عنوان کشور همسایه ترکیه فکر می کنیم "قصد عمدی برای تجاوز" در کار نبوده است.
وی گفت: حضور زود هنگام هیات ترکیه متشکل از 32 نفر که 17 نفر آنان هیات اصلی و از مقامات انتظامی، خلبانان نیروی هوایی و مقامات وزارت امور خارجه می باشند و حساسیت و دیدار آنان از منطقه بمباران شده وپذیر ش شفاهی آنان نسبت به تجاوز صورت گرفته، بیانگر "حسن نیت ترکیه" است و به گفته این هیات حضور آنان در ایران برای جلوگیری از تنش های بزرگتر میان دو کشور همسایه بوده است.
معاون وزیر کشور گفت: اسراییل بشدت نسبت به همکاری ایران و ترکیه حساس است و هر وقت روابط ایران و ترکیه ارتقاء یافته بااطلاع رسانی و رایزنی های غلط خواستار مخدوش شدن روابط تهران - آنکارا شده است.
وی افزود: اسراییل سعی می کند اخبار و اطلاعاتی نادرست در اختیار مسوولان ترکیه قرار دهد تا بتواند روابط دو کشور را دچار اختلال کند و این در حالی است که ما سعی می کنیم روابطمان با کشورهای همسایه شفافتر باشد.
بلندیان تاکید کرد: این تجاوز اولین تجاوز ترکیه به ایران نبوده اما ما امیدواریم که آخرین بار باشد، زیرا در غیر این صورت همانطور که اعلام شده ما مقابله به مثل خواهیم کرد.
وی با توجه به ورود هیات 32 نفری ترکیه به ارومیه در روز چهارشنبه و بازدید آنها از منطقه مرزی و محل بمباران شده گفت: اعضای این هیات دقیقا مساله را بررسی کردند و دیدند که دو چادر عشایری در عمق پنج کیلومتری خاک ایران بمباران شده است.
وی افزود: هیات ترکیه اصابت بمب ها و راکت ها را قبول کردند اما در مورد پایگاه سپاه که در نزدیکی نقطه صفر واقع شده می گفتند احتمالا این پایگاه در داخل خاک عراق بود که ما با استفاه از دستگاه "جی پی اس " و نقشه های موجود جغرافیایی نشان دادیم که محل مورد بمباران در خاک ایران واقع شده است.
بلندیان گفت :آنها در بازدید از منطقه همچنین اعلام کردند که بمباران انجام شده اما این شبهه را ایجاد کردند که ممکن است توسط هواپیماهای آمریکایی صورت گرفته باشد اما متخصصان ما با توجه به شیب و آثار راکتها و بمبها به انها ثابت کردند که بمباران توسط هواپیماهای ترکیه صورت گرفته و ما بعید می دانیم هواپیماهای آمریکایی چنین خبط بزرگی را انجام دهند.
وی افزود: استنباط ما این است که آنها متوجه شده اند بمباران توسط خود آنها انجام شده و عصر روز چهارشنبه پس از بازگشت به ارومیه مذاکراتی را با مقام های ایرانی انجام دادند.
بلندیان گفت: هیات ترکیه در این مذاکرات اعلام کرد انها هیات بررسی کننده و تحقیق هستند و نظرشان را به مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی ترکیه منتقل و تلاش می کنند سوء تفاهمات را برطرف کنند و در حقیقت مساله بمباران راپذیر فتند.
معاون وزیر کشور افزود: تجاوزی در عمق 40 متری مرزهای ایران درقطور توسط سربازان ترکیه صورت گرفته که نیروهای مرزی ما اقدام به مقابله کردند و دو تن از عناصر نظامی مرزبانی آنها را دستگیر کرده اند و مسوولان سیاسی ترکیه درخواست استرداد آنها را کرده اند.
وی افزود: طبیعی است که ما این تقاضا را بررسی می کنیم و احتمالا باید این دو تن ، مراحل قضایی را با توجه به جرمی که مرتکب شده اند بگذرانند و تلاش خواهیم کرد پس از طی مراحل قضایی و مذاکرات با مقامات ترکیه این دو نفر را به کشورشان بازگردانیم.
بلندیان دلیل عدم دعوت از خبرنگاران را برای بازدید از منطقه مورد بمباران را حفظ حالت "قرنطینه" و "آثار تجاوز" ذکر کرد و گفت:به این دلیل نتوانسیتم از خبرنگاران برای انعکاس این تجاوز به دنیا استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: مشکلی برای حضور خبرنگاران وجود نداشت و ما می خواستیم آثار جرم و بمباران را حفظ کنیم تا مطالب را به طور مستند به ترکیه منتقل کنیم.
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: مکانیسم امنیتی در قالب کمیسیون عالی و کمیته های مشترک امنیتی در طول 10 سال گذشته نقش فعالی در تنش زدایی بین دو کشور داشته است و مسوولان کمیته ها علاوه بر حل مشکلات امنیتی و مرزی سعی کرده اند در مواردی که مواضع ترکها متاثر از حوادث امنیتی ، نامناسب نیست این مواضع را تعدیل کنند.
وی گفت: هر وقت این کمیسیون فعال بوده ارتباطات دو کشور ارتباطات خوبی بوده و در مواقعی که فاصله ها زیاد بوده و کمیسیون تشکیل نمی شده مشکلاتی وجود داشته است و در اواخر مرداد ماه که ششمین کیمیسون عالی امنیتی به دعوت مقامهای ترکیه برگزار خواهد شد سعی خواهیم کرد که مسایل را شفاف و ابرهای تیره را برطرف کنیم.
درکمیسیون عالی امنیت که به ریاسست بلندیان برگزار خواهد شد نمایندگانی از وزارت امور خارجه،ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی ووزارت اطلاعات و از طرف ترک ها هیاتی به ریاست قائم مقام وزیر کشور ترکیه شرکت خواهد کرد.
بلندیان گفت: مابه ترکیه ثابت کرده ایم که به موافقتنامه ای که با آنها امضا کردیم که از خاک ایران علیه ترک ها استفاده نشود و ترکها نیز اجازه حمله از خاک کشورشان را به ایران ندهند ، پای بند هستیم و در اجلاس مشترک با ترک ها هر گاه ادعایی بر وجود ارودگاه و یا بیمارستانی از طرف آنها مطرح شده است ما خواستار بازدید مشترک از منطقه مورد ادعای آنها شده و ثابت کرده ایم که ادعاهای دشمنان و عمدتا اسراییل درست نیست.
وی افزود: ما حضور عناصر حزب کارگران کردستان و یا پایگاه آموزشی آنان را در ایران بشدت تکذیب می کنیم و این امر را ثابت کرده ایم.
بلندیان در این حال گفت: ما دارای 511 کیلومتر مرز مشترک باترکیه هستیم و عمده مناطق مرزی ما مناطق کردنشین است و امکان اینکه در این منطقه مرزی با پستی و بلندی های خود ترددهایی به دور از چشم ماموران مرزی انجام شود وجود دارد.
ادامه دارد
۰ نفر