۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5672162
T T
۰ نفر
عنان : استفاده از نیروی نظامی با اجازه شورای امنیت قانونی می شود # سازمان ملل،ایرنا: 29 اردیبهشت 1378 برابر با 19 می1999 "کوفی عنان" دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه گفت: شورای امنیت تنها مرجع داوری درباره استفاده یا عدم استفاده از قدرت نظامی برای حل و فصل منازعات است و در غیر اینصورت هرج و مرج پیش خواهد آمد .
عنان که در لاهه و در اجلاس گرامیداشت یکصدمین سالگرد اولین همایش صلح در این شهر سخن می گفت درعین حال افزود: شورای امنیت زمانی می تواند چنین نقشی به عهده بگیرد که اعضای آن به موضع واحدی دست یابند .
سخنان عنان درحالی ابراز شد که محافل بسیاری در جهان درباره قانونی بودن عملیات نظامی ناتو علیه یوگسلاوی که دارای مجوز شورای امنیت نیست ابراز شک و تردید می کنند . این تردیدها توسط بسیاری از حقوقدانان که در اجلاس لاهه شرکت کرده اند ابراز شد .
عنان که متن سخنرانی وی درسازمان ملل منتشر شد گفت : اگر شورای امنیت تنها مرجع استفاه از نیروی نظامی نباشد ، آنگاه در مسیر خطرناکی قدم برداشته ایم.
وی افزود: اگر شورای امنیت حول مقابله بانقض گسترده حقوق بشر و جنایت علیه بشریت در مقیاس های بزرگی مثل کوزوو بسیج نشود ، آنگاه به آرمان هایی که سازمان ملل به خاطر آنها به وجود آمده خیانت شده است .
اجلاس روز سه شنبه که در کاخ صلح لاهه برگزار شد به مناسبت گرامیداشت یکصدمین سالگرد ابتکار پادشاه وقت روسیه وملکه وقت هلند در سال 1899 برای تشکیل دیوان دائمــی داوری بود . از این دیوان بعـدها دیوان دائمی عدالت بین المللی به وجود آمد که از آن دیوان داوری لاهه پدیدار شد .
۰ نفر