۱۹ آبان ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5649509
T T
۰ نفر
نگاهی به بیانیه مشترک نخستین اجلاس وزیران نفت و انرژی اکو # اسلام آباد، ایرنا: 19 آبان 1379 برابر با نهم نوامبر 2000 اجـــلاس یک روزه وزیران نفت و انرژی کشورهـــای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)، با صدور یک بیانیه مشترک و تصویب یک برنامه کاری چهارساله در زمینه انرژی پایان یافت.
در بیانیه مشترکی که در پایان اجلاس روز چهارشنبه در اسلام آباد منتـشر شد، بر ضرورت برداشته شدن موانع موجود در راه گسترش همکاری هــای کشورهای عضو اکو در زمینه نفت و انرژی تاکید شده است.
براساس این بیانیه مشترک ، کشورهای عضــــو باید در زمینه استفاده از تجریبات فنی و تخصصی یکدیگر و سایر کشورهای جهان همکاری کنند.
در بخش دیگری از بیانیه مشترک ، مقام های نفت و انرژی کشورهای عضو اکو طراحی و اجرای برنامه های مشترک در زمینه انرژی مورد تاکید قرار گرفتــه و از دولت های عضو خواسته شده است ، که بخش هــای خصوصی را نیز به مشارکت و سرمایه گذاری در این برنامه ها تشویق کنند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است : کشورهـــای عضو باید در زمینه تاسیس خطوط انتقال نفت و گاز در داخل منطقه اکو و همچنین صــدور انرژی به کشورهای خارج از اکو همکاری لازم را داشته باشند.
در برنامه عمل چهارساله اکو ، از کشورهای عضو خواسته شده است تا سیاست و راهبرد واحدی را برای استفاده بهینه از انرژی و منابع طبیعی برای تحقـق توسعه پایدار در منطقه اکو اتخاذ کنند.
"حجت الله غنیمی فرد" قائم مقام معاون شرکت نفت ایران که ریاست هیــات ایرانی را در اجلاس اسلام آباد به عهده داشت ، در گفت وگویی با خبرنگار ایرنا ابراز امیدواری کرد ، که با اجــرای مصوبات این اجلاس همکاری و هماهنگی در زمینه انرژی و نفت میان کشورهای عضو تقویت شود.
نخستین اجـــلاس وزیران نفت و انرژی اکو ، صبح چهارشنبه با سخنان رییس جمهوری پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.
سازمان همکاری هــای اقتصادی (اکو) درسال 1985 بین کشورهــای ایران ، پاکستان و ترکیه تشکیل شد و سپس کشورهای آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان ، تاجیکستان و ازبکستان نیز به این سازمان پیوستند.
* آ ـ ج * / * ح - ه *
۰ نفر