۱۸ تیر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5635126
T T
۰ نفر
کانادا معاهده تشکیل دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی را امضا کرد # سازمان ملل ، ایرنا: 18 تیر 1379 برابر با هشتم جولای 2000 " لوید اکسورثی " وزیر خارجه کانادا، روز جمعه با حضور در مقر سازمان ملل در نیویورک، رسما معاهده مربوط به تشکیل دادگاه بین المللی برای رسیدگی به جنایات جنگی و کشتارهای جمعی و نیز دو پروتکل غیرالزامی مربوط به حقوق کودکان را امضا کرد.
کـانادا از پیشگــــامان تشکیل اولین دادگاه دائمی جنایتکاران جنگی ، چهاردهمین کشوری است که این معاهده را امضا می کند.
مقــر این دادگاه که انتظار می رود ظرف پنج سال اینده کار خود را رسما شروع کند، لاهه خواهد بود و مسئولیت محاکمه افراد متهم به ارتکاب شنیع ترین جنایات ، کشتار و قتل عــام، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را به عهده خواهد داشت.
برای تشکیل دادگاه جنایات جنگی، معاهده مذکور باید توسط 60 کشور جهان امضا شود.
تاکنون 97 کشور جهان برای امضای این معاهده اعلام آمادگی کرده اند. این معاهده باید توسط مجالس کشورهای امضاکننده نیز به تصویب برسد.
آمریکا از کنفرانس سال 1998 رم تاکنون ، از بیم تحت تعقیب قرار گرفتن سربازانش در کشورهای خارجی ، از امضای این معاهده خودداری کرده است.
آمریکا سعی کرده است سربازان ومقام هایش درخارج ازکشور، از این معاهده معاف باشند، ولی تلاشش تاکنون بی نتیجه بوده است.
در دهه 90 در پی جنگهای بالکان و قتل عـام در رواندا ، سازمان ملل به صورت موردی دادگاه بین المللی برای رسیدگی به جنایات جنگی تشکیل داده است، ولی در سال 1998 در یک کنفـــرانس بین المللی در رم ، زمینه تشکیل دادگـاه دائمی بین المللی برای رسیدگی به جنایات جنگی فراهم شد.
۰ نفر