۲ بهمن ۱۳۸۰،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 5622382
۰ نفر
# تهران ، ایرنا: 2 بهمن 1380 برابر با 22 ژانویه 2002 " مصطفی معین " وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز سه شنبه گفت: در جهان کنونی دانشگاه حافظه عقلانی و انتقادی هر جامعه است که نقش آن در انتقال محفوظات و اطلاعات تنها خلاصه نمی شود. وی که در مراسم گشایش نشست معاونان آموزشی دانشگاهها و مراکز علمی ایران در دانشگاه اراک سخن می گفت، افزود: یک دانشگاه خلاق و پویا فقط به انتقال و تعلیم دانش روز نیز اکتفا نخواهد کرد، بلکه با تاکید بر پژوهش در مرزهای دانش، خود به تولید بومی علم یا علم و فناوری ملی می پردازد. معین با اشاره به مستقل بودن دانشگاهها، اظهار داشت: این استقلال به معنای آزادی به کار بردن درک، دانش و تجربه، در آموزش و پرورش مردم و جامعه اهمیتی خاص دارد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مهمترین خطری که دانشگاه را تهدید می کند این است که از نقش آزاد و نقاد خود در فهم، انتقال و تولید علمی باز بماند و یا اینکه احساس کند که باید نهادی بی دغدغه در برابر آنچه بر سر او و یا جامعه اش می آید، باشد. وی خاطر نشان کرد: بی تفاوتی و انفعال خطری نیست که فقط عرصه سیاست را تهدید کند، بلکه حوزه آموزش و پژوهش نیز به شدت آسیب می بیند. معین در بخش دیگر سخنان خود گفت: میان اصلاحات اجتماعی و تحرک و توسعه علمی رابطه ای نزدیک و عمیق وجود دارد. هم تحقق اصلاحات در گرو اصلاح نظام آموزشی و توسعه علمی است و هم اصلاح ساختار علمی کشور به روند اصلاحات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عمق و شتاب بیشتری می دهد. وزیر علوم تصریح کرد: پوشش آموزش عالی در ایران در حدود 17 درصد است که تا حد مطلوب فاصله زیادی دارد. وی ادامه داد: برای رسیدن به وضع مطلوب، افزایش دسترسی و پوشش آموزش عالی، ارتقای برابری یا فرصتهای برابر جهت برخورداری از آموزش عالی، ارتقای شاخصهای کیفی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، اصلاح ساختار مدیریت علوم، تحقیقات و فناروری، تمرکززدایی آموزش عالی، ارتقای جایگاه و آزادی عمل و استقلال علمی دانشگاهها، انسجام بخشی ، یکپارچگی و ایجاد هماهنگی آموزش عالی، تقویت التزام اجتماعی دانشگاه، تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه در دستور کار وزارت علوم قرار دارد. * 814 *