۹ دی ۱۳۸۰، ۰:۰۱
کد خبر: 5620150
T T
۰ نفر
ساخت # تهران ، ایرنا: 9 دی 1380 برابر با 30 دسامبر 2001 معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ایران براین اعتقاد است که اساس هر موفقیتی در حوزه فرهنک ، جلب مشارکت است و هیچ هدفی را نمی توان در حوزه فرهنک ، "اجباری و قیم مابانه " محقق ساخت. " هادی خانیکی " روز یکشنبه در حاشیه نشست رییسان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور در تهران به خبرنگار ایرنا گفت : مشارکت حاصل دو عامل "اعتماد به خود" و "اعتماد به محیط " است. " وقتی اعتماد به خود بالا و اعتماد به محیط پایین باشد ، جامعه شاهد رفتارهای اعتراض آمیز خواهد بود و در مقابل اگر این اعتماد در هر دو زمینه پایین بیاید ، رفتارهای انزواجویانه شکل می گیرد." وی توضیح داد: اگر اعتماد به محیط بالا، ولی اعتماد به خود وجود نداشته باشد ، فقط رفتارهای دنباله روی را شاهد خواهیم بود. معاون وزیر علوم گفت : کاهش میزان اعتماد به خود و محیط ، یک خطر و عامل نگرانی است و برای رفع این خطر و نگرانی ، باید با درک این نیاز و ضرورت در هر زمینه ای سیاستگذاری و برنامه ریزی کرد. " به هر میزان که امید به اینده بالا برود ، اعتماد به محیط بیشتر می شود و هراندازه که اعتماد به محیط بیشتر شود ، یک برنامه فرهنگی موفق تر اجرا خواهد شد." خانیکی پاسخ داد: فراهم آوردن اعتماد ، در دستان تنها یک حوزه مدیریت نیست اما پس از دوم خرداد 76 ، مهمترین اتفاقی که روی داد همین بالا رفتن امید به اصلاح امور و رفع کاستی جامعه در سطوح مختلف بود. معاون وزیر علوم گفت :"به نظر من مهمترین چالشی که دربرابر جامعه جوان و دانشگاهی ما وجود دارد همین خطر ناامیدی و نگرانی نسبت به اینده است ." وی افزود: بروز زمینه اصلاحات ،بالابردن چشم انداز امید و اعتماد بوده است . خانیکی سوال شد درباره رکود فعالیتهای سیاسی دانشجویان در دانشگاهها گفت : من معتقدم که دانشگاه یک نهاد چند وجهی است یعنی نقش های متنوع علمی ، فرهنگی اجتماعی ، سیاسی و حتی اقتصادی دارد که این نقش ها در عین حال به هم پیوسته هستند. " فعالیتهای دانشجویی جلوه های مختلف دارد.
این مختلف بودن به معنای تقابل نیست . یعنی ما دانشجوی سیاسی را نباید دانشجویی تعریف کنیم که فقط در عرصه سیاسی فعالیت دارد و دانشجوی علمی نیز دانشجویی است که تنها در عرصه علمی فعال است." خانیکی گفت : به این ترتیب سطح مشارکت دانشجویان طی سالهای اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه با وجود کاستی ها، ناروایی ها و حتی جفاها ، افزایش نیز یافته است . معاون وزیر علوم درباره این ادعا که ایجاد تشکل های صنفی غیرسیاسی با هدف کاستن از فعالیتهای سیاسی دانشجویان است گفت : متهم کردن ساده است. قطعا این اتهامات وجود دارد ولی از دو منظر می شود با این قضیه برخورد کرد. "یکی اینکه تصور کنیم توسعه فعالیتهای فرهنگی و علمی و صنفی در دانشگاهها برای محدود کردن فعالیتهای سیاسی دانشجویان است . این شیوه در قبل از انقلاب اعمال می شد به این معنا که برای دور ساختن دانشجویان از ارمانها و ایفای نقش و مسوولیت سیاسی، نوعی بی خبری و عدم حساسیت را به محیط دانشگاه تزریق می کردند." خانیکی افزود: نگاه دوم به این قضیه با تکیه بر فهم نیازها و ضرورت های زمانه است و اینکه این برنامه ریزی برای پاسخ گفتن به نیازهای جدید با خواسته های نو و زبان و قالب های نوین دانشجویی و دانشگاهی انجام گیرد. وی اظهارداشت : کسانی که زمینه فعالیت دانشجویان در این عرصه ها را با این نگرش فراهم می آورند، قطعا قصد ندارند که دانشگاهها را غیرسیاسی کنند.
امروز در دنیا هم به مقدار زیادی حتی زبان سیاست نیز تغییر کرده است. معاون وزیر علوم گفت : امروز اگر سیاستمداری به زبان فرهنگی سخن گفت و یا فرهنک ورزی وارد عرصه سیاست شد این همانند گذشته به ان معنا نیست که دیوارهای بلندی میان سیاست و فرهنک وجود دارد به خصوص توجه کنیم که این تلقی از باورها و مسوولیت های دینی ما نیز برمی خیزد. خانیکی افزود: دانشجویی که کار سیاسی می کند به ان معنا نیست که باید از کار علمی و فرهنگی فاصله گیرد و همینطور برعکس . میان این دو می توان توازن و ملازمت ایجاد کرد. نیاز امروز جامعه ما برقراری این توازن ها و ملازمت ها است. وی تصریح کرد: شکل گیری رفتارهای مدنی را نباید در قالب های بسته ، مشخص و سنتی محدود کرد. خانیکی گفت بروز رکود در فعالیتهای سیاسی دانشگاهها قطعا با شکل گذشته ان تفاوت کرده است اما نمی توان به آن تستی جواب داد همین سوال و جواب های تستی است که باعث نتیجه گیریهای شتاب زده می شود. وی افزود: در کار سیاسی همیشه موانعی بروز می کند که جنبش دانشجویی هم نمی تواند برکنار از این قضیه باشد. در مسیر فعالیتهای سیاسی دانشجویان موانع و مشکلات مختلفی بروز کرده و این موانع باعث شده تا ما شاهد انفعال و کم رونقی ان باشیم. خانیکی درعین حال گفت که رونق یا بی رونقی فعالیتهای سیاسی دانشجویان ، یک مساله انی ، ثابت و بی زمینه نیست نه دفعتا بوجود می آید و نه با داوری های سریع و ناامیدانه می توان نظر نهایی داد. هم زمینه رونق و هم بی رونقی ،به تنهایی محصول یک وجه نیست. وی خاطرنشان کرد: فراهم آوردن ظرف مناسب برای فعالیت سیاسی دانشجویان ، کار مجموعه ای از بخش های دولتی و حکومتی و نیز تحرک و نشاط اجتماعی است. معاون وزیر علوم اظهارداشت : باید تلاش شود تا هزینه کار سیاسی معقول شود. اگر هزینه فعالیتهای سیاسی سنگین و همراه با محرومیت ها و محدودیت های حقوقی ، امنیتی ، قضایی ، اموزشی ،اجرایی و اداری باشد ، خودبخود اینها تبدیل به هنجارها و تاثیرگذاریهای غیر مستقیمی می شود که حاصل آن انفعال یا افراط است. وی تصریح کرد: انفعال و افراط،افت های مهلکی برای سلامت علمی و فرهنگی دانشگاه ها است و پیشگیری از انفعال و افراط در دانشگاهها باید به دغدغه همه بخشهای نظام ، جریانهای سیاسی و جامعه تبدیل شود . معاون وزیر علوم افزود: واقعیت این است که کاستی ها در شرایط کنونی وجود دارد اما وجود این کاستی ها، جوازی برای تن دادن به پذیرش وضع انفعال یا افراط نیست . وی این نکته را نیز مورد تاکید قرارداد که وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تمام تلاش خود را برای رفع محدودیت ها ، موانع و کاستی ها در مسیر فعالیت سیاسی دانشجویان بکار گرفته است . * 803 *
۰ نفر