۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 5594695
۰ نفر
# مشهد، ایرنا: 25 اردیبهشت 1380 برابر با 15 می2001 وزیر فرهنک وارشاد اسلامی ایران روز سه شنبه در همایش " روز بزرگداشت فردوسی" در مشهد ( شمال شرق ایران ) گفت : فردوسی متعلق به همه تاریخ ایران ، فرهنک و تمدن اسلامی و فرهنک غنی بشری است. احمد مسجد جامعی با اشاره به اهمیت فردوسی در تاریخ ادبی ایران گفت: باید سیاست های فرهنگی خاصی در مورد این شاعر و حکیم بلند آوازه ایران درنظر گرفته شود. وی باتاکید بر مشارکت فرهیختگان و پژوهشگران و نهادهای مدنی در برگزاری این همایش افزود : باید زمینه های لازم برای حضور فعال نهادهای مردمی و شخصیتهای علمی ، فرهنگی و هنری در امر برنامه ریزی، سیاستگزاری و مراحل اجرایی چنین پژوهشهایی را فراهم نمائیم. مسجد جامعی گفت : در این راستا باید اقدامات و فعالیتهای اشخاص فرهنگی ، علمی و پژوهشی و موسسات مردمی نظیر پژوهش و آفرینش ، تاسیس موسسات علمی و فرهنگی و تدوین دایره المعارف بایستی پشتیبانی و مورد حمایت قرار گیرد. وی با بیان این مطلب که کسی نمی تواند ادعا کند همه ابعاد شاهنامه فردوسی را بدرستی شناخته است افزود: ابعاد مطرح شده در شاهنامه فردوسی بسیار وسیع است و به رغم رساله ها و پایان نامه های موجود، هیچ مرکز پژوهشی تاکنون نتوانسته است همه ابعاد فکری حکیم پرآوازه ایران را مورد بررسی قرار دهد. وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی ،زاویه نگاه خود به فردوسی را نگاه سیاستگزار فرهنگی که دغدغه هویت ایرانی و اندیشه دینی دارد ، دانست و افزود : این سنتی است که مسوولین سیاسی اینگونه همایشها را برگزار می کنند ولی بسیار مناسب بود که ما مستمع سخنان پژوهشگران و فرهیختگان عرصه ادب و هنرباشیم.
مسجد جامعی با بیان این مطلب که روح واحد و استوار ملت ایران، آنها را به حرکت پیوسته خود از سایر ملتها متمایز ساخته است و در فراز و فرودهای تاریخی هم جوش منسجم اقوام و زبان های گوناگون را میسر ساخته است. وی اظهار داشت : " فردوسی " که حاصل بی همتای این روح صمیمی بود، خود کاشف و مروج این تفکر نیز به شمار میرود. وی افزود: در شرایطی که فارابی در قله فلسفه و ابوریحان بیرونی نماد تحقیق بود و ابن سینا حرف آخر را در فلسفه و کلام و پزشکی می زد و بیهقی تاریخ می نگاشت ، فردوسی معانی جامعی را در روح ایرانی خلق کرد و مبنای تعریف مجدد هویت مردم خویش شد. مسجد جامعی به نقش بی بدیل شاهنامه در باز شناخت هویت ایرانی و اسلامی تصریح کرد و گفت : فردوسی گوهر خودی را از بیگانه تمنا نکرد ، بلکه از کندوی گنج خاطرات مردم و به لحن و لهجه بومی آنان فراهم آورد و در آن تلاطم معانی و تعابیر و در ان آشفتگی هویت ان چنان به سر پنجه ایمان انسان نهاد ، انسان اخلاقی و نه انسان طبیعی که نیازهای او از ایمان خرد موشکافانه و عاطفه جوانمردانه و حماسه مومنانه نوشدارویی سرشت که اکسیر سرگشتگی این ملت شد و برای بیان اندیشه ملی رسانه ی عمومی را برگزید و برای توزیع معانی بلند خود "شعر" یعنی رساترین رسانه راانتخاب کرد. وی افزود: شاهنامه با ترسیم حال و گذشته ایران ملت بزرک ما را از انقطای تاریخی رهانید. وی گفت : فردوسی در عین ستیز با سلطه بیگانه بستر اصلی فکری خود را اسلام و تشیع بنا نهاد و بنای ایرانی را بر پایه آن قرار داد. مسجد جامعی با اظهار این مطلب که فردوسی هویت دینی را به صورت واقعی بازشناخت و آنرا معنی کرد گفت : این حکیم روشنگر و روشن اندیش پاسدار این معانی بود و تنها خلق معنا را اصالت خود نپنداشت و به اقناع و توزیع پیام معنوی پرداخت. وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی با تمجید از تصویری که فردوسی از پهلوانان شاهنامه ترسیم کرده است ، گفت : قهرمانان شاهنامه جلوه ای با وفا دارند و از سوز و گدازهای عاشقانه که در سالهای اخیر در اشعار مختلف می بینیم به دور بوده اند. وی گفت: امروزه فردوسی همچنان زنده است و قهرمانان در کنار اسطوره های تمدن های دیگر سرافراز ایستاده اند و انسان ایرانی را به خود می خوانند و هرچند تندبادهای تمدن غربی و فلسفه و فرهنک جهانی سعی در زدودن آثار این تلاش عظیم تاریخ ایران را دارند ، ولی چون همیشه تاریخ و تمدن ایرانی بار دیگر همه ما را برای بازسازی و شکوفایی فرا می خواند. همایش روز بزرگداشت فردوسی با شرکت بیش از 300 تن از مسوولان فرهنگی، اندیشمندان و پژوهشگران، ادبا و شاهنامه پژوهان کشور در دانشگاه فردوسی و شهر توس آرامگاه فردوسی برگزار شده است. روز 25 اردیبهشت ماه هر سال به نام روز ملی فردوسی نامگذاری شده است. * 817 * * 813 *