۲۷ بهمن ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 5543149
T T
۰ نفر
دیدگاه ها # تهران ، ایرنا: 27 بهمن 1382 برابر با 16 فوریه 2004 انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی مهمترین موضوع روز در کشور شده و رنک و روی برخی از نقاط پایتخت را کاملا دگرگون کرده است. از زمان آغاز تبلیغات در تهران و با رقابت داوطلبان مستقل، جناحها، گروه ها و احزاب و انصراف برخی از داوطلبان مستقل و یا حزبی، حال و هوای این دور از انتخابات دگرگون شده، و باز جو انتخاباتی، تهران را فراگرفت. پراکندگی تصاویر و پوسترهای تبلیغاتی کاندیداهای مستقل ، در سطح شهر تهران بیش از ائتلاف ها به چشم می خورد. برخی شعارها و بیان اهداف تکراری است، اما حرف های نویی نیز می توان بر روی این پوسترهای تبلیغاتی خواند. "دوری از قدرت طلبی" شعاری است که همگان سعی کرده اند مستقیم یا غیر مستقیم به بیان آن بپردازند. " مجلس هفتم ، خدمت برای ملت ، نه تنش برای قدرت " یکی از همین شعارها است. " ایرانی مستقل ، آزاد، آباد، شاد با گسترده ترین حضور و شایسته ترین انتخاب " ، محتوای یک پوستر متعلق به یکی از احزاب است . در این پوستر از سه رنک پرچم ایران برای بیان تزیین کلمات استفاده شده است. "از مردم برای مردم " دیروز جبهه ، امروز مجلس " ، " ایران آباد ، مردم آزاد " ، " می خواهم پیرو امیر کبیر باشم" ، "پایبند به مردم سالاری دینی"، "سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های شغلی برابر است با افزایش تولیدات ملی و سرافرازی ایران اسلامی " و " در تلاش آبادانی "، از جمله شعارهای تبلیغاتی نامزدهای مستقل این دوره است. اگرچه بیلبوردها و تابلوهایی از جنس برزنت برای نصب برگه های تبلیغاتی در شهر تعیین شده است، اما کف خیابان ها نیز از تزیینات تبلیغاتی مستثنی نبوده و کارت های کوچک و بروشورهای تبلیغاتی بر آن فرش شده است. بخشی از کف خیابان ولیعصر تهران نیز با کارت هایی فرش شد که"روز عشق و دوستی" یعنی "ولنتاین" را تبریک می گوید که توجه جوانان را بسیار جلب کرد.
این کارت تبلیغی متعلق به ائتلاف " پیشگامان فرهنک و سازندگی ، سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران، سازمان دانشجویی و جوانان حزب همبستگی و سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار " است. این کارت وقتی تا می شود تصویر، یک قلب قرمز را به دو نیمه می کند و بر روی آن جمله ای به زبان انگلیسی چاپ شده که یادآور روز "ولنتاین" است. درون این کارت ابتکاری ، نام 18 تن از نامزدهای مجلس هفتم شورای اسلامی چاپ شده و مقابل این اسامی جمله ای از دکتر شریعتی با لقب " استاد عشق " درج شده است. اما در هر کوی و برزن شهر، چشم ها با پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای مستقل درقطع کوچک و بزرک مواجه است که نامزدها با ژست هایی شبیه هنرپیشگان معروف سینما یا ورزشکاران محبوب، در کنار شعارهای خود قرار گرفته اند. پوسترهای تبلیغاتی به ارتفاعات شمال تهران نیز راه یافته است، یک داوطلب مستقل با لباس کوهنوردی و ژست فاتحان قلل بلند ، در کنار اهداف و شعارهای خود ایستاده است. در یکی از میادین پر تردد پایتخت مردی مرتب می گوید:"به من رای بدهید".
وی جوانی تحصیل کرده آمریکا است و شماره تلفن همراه خود را زیر کارت تبلیغاتی خود قید کرده است و خود آن را توزیع می کند. یکی از افرادی که کارت تبلیغی را از این نامزد مستقل دریافت کرد ، پس از چند لحظه گفت : من به این کاندیدا رای می دهم. دختر نوجوان دیگری که همراه وی بود به دوستش گفت : مگر نگفتی که اصلای رای نمی دهی ؟ و دختر اولی جواب داد: حتما به این فرد رای می دهم. "حضور هوشیارانه، تنها گزینه موجود" ، "دانش، توسعه، رفاه" ، " یک مجلس کارآمد، خدمتگزار ملت"، " طلوع هفتم با رای مردم"و"دست وفاق ملت ،پشتیبان ولایت" ، " ائتلاف برای همه ایرانیان " و... از دیگرشعارهای انتخاباتی است که این روزها، معابر اصلی شهر را آراسته است. "خانه کارگر" ، " چکاد آزاداندیشان" ، "جبهه وفاق " ، " جمعیت های خدمت -گزاران مستقل ایران اسلامی " و " جمعیت وفاداران ایران اسلامی " ، " ائتلاف برای ایران" و"مجمع روحانیون مبارز" ، "جمعیت وفاق ایران اسلامی " و ... ازجمله گروه هایی هستند که به تبلیغ برای تشویق مردم درانتخابات پرداخته اند.
وزارت کشور براساس آخرین آمار اعلام کرد هم اکنون رقابت برای کسب 290 کرسی مجلس هفتم، میان 5 هزار و 18 نامزد تایید صلاحیت شده انجام می گیرد. شورای نگهبان بیست ویکم بهمن ماه ، اسامی 5 هزار و 625 نامزد تایید صلاحیت شده را از میان هشت هزار و 144 داوطلب ، منتشر کرد. انتخابات مجلس هفتم، اول اسفندماه برگزار می شود . بیش از 46 میلیون ایرانی برای شرکت در این انتخابات از حق رای برخوردارند. حوزه انتخابیه تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر ، همچنان در مقایسه با دیگر حوزه ها و استانها به لحاظ شمار نامزدها ، تفاوت چشمگیری دارد. یکهزار و 251 نامزد از این حوزه انتخابیه برای کسب 30 کرسی مجلس هفتم وارد عرصه تبلیغات شدند. در استان تهران 59 نامزد انصراف داده اند. 220
۰ نفر