۲۹ بهمن ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 5473413
T T
۰ نفر
نکاسته است # شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/11/83 داخلی.اقتصادی.نفت. برخی مردم و مسوولان شهرستان فراشبند استان فارس می گویند: به رغم احداث و بهره برداری از بزرگترین پالایشگاه گاز استان فارس در این شهرستان، این پالایشگاه هیچ تاثیری در کاهش محرومیت های منطقه نداشته است. آنان افزودند:به طور معمول بحشی از اهداف و وظایف طرحهای بزرک صنعتی در مناطق رفع محرومیتها، مشکلات و کمبودهای مردم این مناطق می باشد که با وجود گذشت 15 سال از ساخت پالایشگاه گاز فراشبند، نه تنها کمکی به رفع محرومیت های شهرستان نشده بلکه باعث افزایش مشکلات مردم نیز شده است. یک شهروند فراشبندی به خبرنگار ایرنا گفت:اکثر جوانان این شهرستان تحصیل کرده هستند وشرایط استخدام دراین پالایشگاه را دارند، اما مسوولان پالایشگاه ازاستخدام آنها خودداری می کنند و بیشتر نیروهای غیربومی را بکار می گیرند.
مرتضی نوشادی افزود: من چند فرزند با تحصیلات دانشگاهی دارم اما هربار که برای اشتغال فرزندانم به پالایشگاه مراجعه کرده ام پاسخ منفی شنیده ام. وی ادامه داد: با هزاران دوندگی یک دستگاه مینی بوس از طریق دریافت وام خریداری کرده بودم تا در پالایشگاه مشغول به کار شوم اما مسوولان پالایشگاه به رغم وعده قبلی از اشتغالم امتناع ورزیدند و من مجبور شدم مینی بوس را برای باز پرداخت وام بفروشم. یکی دیگر از شهروندان فراشبندی اظهارداشت: ازابتدای کلنک زنی پالایشگاه گاز فراشبند به اتفاق 20 نفر از دوستان به عنوان راننده آنهم در روزهای نخست که باید در جاده های سخت گذر رانندگی می کردیم در این پالایشگاه مشغول کار شدیم اما بعد از15 سال سابقه کارآنها ما را از پالایشگاه اخراج کردند.
علی غلامی ادعا کرد: مسوولان پالایشگاه با همدستی پیمانکاران خود تصمیم به اخراج کردن ما گرفتند و تذکرهای فرماندار و امام جمعه فراشبند هم دراین خصوص بی نتیجه ماند. امام جمعه فراشبند گفت: مسوولان پالایشگاه گاز فراشبند و شرکتهای وابسته به وزارت نفت دراین منطقه توجهی به مردم ومحرومیت های این شهرستان ندارند.
حجت الاسلام محمد حسن پناهیان افزود: وزارت نفت روزانه میلیاردها تومان منابع زیرزمینی اعم از نفت و گاز از چاههای این حوزه گاز خیز بهره برداری می کند اما در شعاع 500 متری آنها محرومینی هستند که از فرط نداری حتی از نفت فانوس و بخاری خود محروم می مانند و نان شب برای خوردن ندارند. وی اظهارداشت: پالایشگاه گاز فراشبند 15 سال است که از منابع زیر زمنینی این منطقه بهره برداری می کند، حداقل پول دو روز تولیدات این پالایشگاه را برای آبادانی این منطقه اختصاص دهد. امام جمعه فراشبند گفت: مردم این شهرستان برای تحقق خواسته های خود چند بارقصد انجام اقداماتی را داشتند که با رایزنی و وساطت مانع از اجرای این تصمیم آنها شدیم. حجت الاسلام پناهیان خواسته های مردم فراشبند از پالایشگاه گاز این شهرستان را مجانی شدن گازمصرفی مردم منطقه، ساخت بیمارستان، احداث مراکز آموزشی و فرهنگی اعلام کرد. رییس شورای اسلامی شهر فراشبند گفت:در زمان افتتاح پالایشگاه گاز فراشبند به دست رییس جمهوری وقت،اعلام شد باراه اندازی پالایشگاه فراشبند،این شهرستان شاهد تحولات عظیمی خواهد شد. سید اسماعیل موسوی افزود: اما تاکنون پالایشگاه گاز نه تنها هیچ نقشی در عمران و آبادانی و ایجاد تحول درمنطقه نداشته بلکه با گرانیها، تبعیض ها و مشکلات دیگری که به همراه آورده محرومیت های مردم را چند برابر کرده است. وی اضافه کرد:تاکنون چندین بارمسائل ومشکلات را به صورت مکتوب به مسوولان مربوط اعلام کرده ایم اما هنوز نتیجه ای در پی نداشته است. فرماندار فراشبند نیز گفت:این مشکلات بصورت مکتوب در اختیار مسوولان کشور و استان فارس قرار گرفته است. محمد نوبخت افزود: همچنین درنامه های خود به مسوولان خواستار مشارکت کمک پالایشگاه گاز وتاسیسات نفتی وگازی منطقه درعمران وآبادانی شهرستان شده ایم و منتظر اعلام نتیجه از سوی مقام های ذیربط هستیم. وی ازمسوولان ذیربط خواست تابرای جلوگیری از تجمع های احتمالی مردم معترض منطقه برای تحقق خواسته های بحق آنان بموقع اقدام کنند. مسوول روابط عمومی شرکت بهره برداری گاز و نفت زاگرس جنوبی که پالایشگاه گازفراشنبد زیر مجموعه آن است گفت:خواسته های مسوولان ومردم شهرستان فراشبند فراتر از اختیارات و وظایف قانونی این شرکت است. ثامر نصاری افزود:چنانچه مسوولان و مردم فراشبند برای تحقق خواسته هایشان بتوانند مجوزی ازوزارت نفت و دیگر مسوولان ذیربط در مرکز کسب کنند،ما برای اجرای دستورات و تصمیمات صادر شده آمادگی داریم. شهرستان فراشبند با 80 هزار نفر جمعیت در جنوب غرب استان فارس و 186 کیلومتری شیراز واقع است. 2772/675
۰ نفر