...................................................................
قزوین، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/09/86
داخلی.فرهنگی.پژوهش.
یک استاد دانشگاه تهران گفت: محور آموزش کشور باید برکار تحقیقی استوار
باشد.
دکتر "مسعود فکری" روز پنجشنبه در آیین قدردانی از معلمان و دانش آموزان
پژوهشگر آموزش و پرورش استان قزوین اظهار داشت: دستگاه های دولتی که وظایف
تحقیقی را برعهده دارند باید برای کارهای تحقیقاتی بسترسازی ونظام آموزشی
کشور را به سمت تحقیق و پژوهش هدایت کنند.
وی افزود: میانگین مطالعه در کشورهای توسعه یافته برای هر فرد حدود یک
ساعت اما در کشورهای توسعه نیافته کمتر از هشت دقیقه است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: باید در مدارس به دانش آموزان
کارهای گروهی سپرده شود تا در دانشگاه آمادگی اجرای کارهای تحقیقاتی را
داشته باشند.
فکری، کارگروهی و مستندسازی را از مشخصات کارهای تحقیقی برشمرد و اظهار
داشت: پژوهشگران باید یادگیری، موفقیت ها و نتایج کار خود را مستندسازی
کرده و آن را بصورت مکتوب برروی کاغذ بنویسند تا دیگران از تجربه های آنان
استفاده کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان ساخت: متاسفانه در دوران تحصیل
نوشتن گزارش و کار تحقیقی به دانش آموزان یاد داده نمی شود و این در مقاطع
بالاتر و در دوران دانشجویی موجب می شود تا دانشجو توان نوشتن یک گزارش فنی
و کار تحقیقی را نداشته باشد.
وی گفت: بااستفاده از زبان هنر و فن آوری روز بهتر می توانیم اهداف آموزش
و پرورش را محقق و پیام های تربیتی را به دانش آموزان منتقل کنیم.
استاد دانشگاه تهران افزود: اگر چنین دانش آموزی وارد محیط دانشگاه شود،
فعالیت های علمی اش عمق بیشتری می یابد و درنتیجه دانشگاه نیز محل تولید فکر
و علم خواهد شد.
فکری، ویژگی های جامعه علمی را دانایی محوری، برنامه محوری، دستیابی به
بهره وری، تحرک و پویایی، بکارگیری تکنولوژی، فرهنگ افزایش آگاهی، تحول
آموزش اداری و نخبه پروری در سطوح مختلف عنوان کرد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استان قزوین نیز در این همایش، لازمه رسیدن به
توسعه پایدار را داشتن برنامه منسجم بر مبنای تحقیق و پژوهش ذکر کرد.
سید جعفر شهابزاده افزود: آنچه که کمتر درجامعه ما مشاهده می شود نداشتن
انگیزه کار مکتوب است. ک/2
7388/616/587
شماره 346 ساعت 14:12 تمام
یک استاد دانشگاه: محور آموزش کشور باید بر تحقیق و پژوهش استوار باشد
۲۲ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر:
4880184