۲۲ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4792600
T T
۰ نفر

نشست پاریس در خصوص لبنان فردا اغاز می شود

۲۲ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4792600
...................................................
پاریس، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/04/86 خارجی.سیاسی.فرانسه.لبنان .
نشست سه روزه پاریس درخصوص لبنان فردا در پشت دربهای بسته در محل کاخ سل سن کلود در جنوب غربی پاریس اغاز می شود.
در این نشست که باابتکار فرانسه برای اغاز گفتگوی بین نیروهای سیاسی ومدنی لبنان صورت می گیرد، نمایندگانی از 14 تشکل سیاسی شرکت می کنند.
برنار کوشنر وزیر سوسیالیست امور خارجه فرانسه که مباحث را هدایت خواهد کرد ، این نشست را غیر رسمی اعلام کرده است.
وی در صدد است در پشت دربهای بسته گفتگوی اشتی ملی را بین قریب به 40 نماینده ازاحزاب و گروههای سیاسی لبنان راه اندازی کند.
پاسکال اندره انی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بر این اعتقاد است که هدف از این نشست انجام بحث وگفتگو در فضایی مشترک بین این نیروهاست.
وی گفت :امیدوار یم که این مباحث مفید باشد و تمامی احزاب و گروهها بتوانند همانطوری که صلاح می دانند با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازند.
به گفته کارشناسان، فرانسه در صدد است تا برای تقویت جایگاه خود در خاورمیانه و بویژه لبنان ، با این نشست دولت سینوره تقویت کند.
به گفته برخی از کارشناسان نرسیدن به نتیجه در این نشست از اعتبار فرانسه که توانسته است گروههای مختلف را در نشست دور هم جمع کند، نخواهد کاست چرا که برگزاری این نشست بیانگر درجه ای از توان و اعتبار فرانسه در این منطقه می تواند تعبیر شود .
بارا میخائیل کارشناس امور خاورمیانه در موسسه بین الملی مطالعات استرتژیک فرانسه بر این اعتقاد است چنانچه آمریکا دست به این اقدام می زد، نمی توانست چنین نشستی را برگزار کند .
فرانسه حتی توانست به رغم مخالفت ها و خشم سازمانهای یهودی فرانسوی و اصلاح سخنان سارکوزی رئیس حمهوری فرانسه که برای خوش ایند صهیونستها جنبش حزب الله را تروریست خوانده بود ، حزب الله را نیز در این نشست شرکت دهد.
حضور حزب الله نه تنها توانست حسن نیت این جنبش را برای حل مسائل لبنان نشان دهد، بلکه موقعتی ایجاد شد تا مشروعیت این جنبش نزد اتحادیه اروپا نیز افزایش یافته و بتواند از تریبون اروپا برای خواسته های خود استفاده کند.
برای اختتامیه این نشست که روز دوشنبه به کار خود پایان خواهد داد بیانیه مشترکی پیش بینی نشده است و تنها وزیر خارجه فرانسه کنفرانس مطبوعاتی خواهد داشت .
اروپام 2092/ 1768 شماره 244 ساعت 17:06 تمام
۰ نفر