۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4754714
T T
۰ نفر

طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک خرم آباد آغاز شد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4754714
................................................
خرم آباد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/02/86 داخلی.اجتماعی.قلعه.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان پنجشنبه از آغاز طرح تثبیت و استحکام بخشی لرزه ای قلعه تاریخی فلک الافلاک خبر داد.
"سیروس ابراهیمی" درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، استحکام بخشی این قلعه به لحاظ یک اثر ملی و جلوگیری از خسارت های ناشی از وقوع زلزله احتمالی و آسیب به این مکان تاریخی را از اهداف این طرح عنوان کرد.
وی افزود: با اجرای این طرح بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک در برابر زلزله های تا هشت درجه ریشتر مقاوم خواهد بود.
او اعتبار مورد نیاز اجرای طرح استحکام بخشی را 50 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: در مرحله اول پنج میلیارد ریال اعتبار به این امر تخصیص داده شده است.
ابراهیمی افزود: این طرح به یکی از مشاوران برجسته کشور واگذار شده است.
دکتر "سیدعبدالعظیم شاکرمی" مشاور طرح تثبیت و استحکام قلعه فلک الافلاک خرم آباد رطوبت، نشست و زلزله را سه آفت مهم بناهای تاریخی برشمرد و گفت: متاسفانه این بنای تاریخی این سه آفت را دارد.
وی اضافه کرد: اقدامات لازم از جمله استحکام بخشی قلعه برای حفظ و نگهداری این اثر تاریخی بسیار ضروری می باشد.
او گفت: از زمان صفویه تاکنون کار مهندسی مهمی روی بافتهای تاریخی صورت نگرفته و اجرای این طرح باعث احیای حیثیت علمی کشور می شود.
قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد که مربوط به دوره ساسانی است، در منابع مکتوب، بنامهای دژ "شاپور خواست"، "سابر خواست" و "خرماباد" و "فلک الافلاک" نامگذاری شده است.
مساحت این قلعه پنج هزار و 300 متر مربع است و فضای داخل بنا بر چهار تالار نسبتا بزرک حول دو حیاط و تعدادی تالار و اتاق تقسیم شده است.ک/3 7268/632/551/640 شماره 358 ساعت 41:14 تمام انتهای پیام C20.14-41-16
۰ نفر