۶ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4727165
T T
۰ نفر
.........................................................
شهرکرد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/01/86 داخلی. فرهنگی. گردشگری.
کوه ایستاده است، تاریخ همچنان می گذرد و پژواک صدای چکاچک آهن و سنک در پهنه زاگرس می پیچید و صخره و سنک به رام مردمان این دیار درمی آید.
"دزپارت" یا "دژپارت"،جاده ای تاریخی است، که تاریخ را با خود به عصر مدرن می آورد و انسانهای مدرن را با خود به اعماق وجود تاریخ می کشاند.
دزپارت،جاده ای پلکانی است که انسانهای کهن با استیلا بر کوه و سنک، آن را بنا کردند و معماری جاده سازی را برای نخستین بار در سخت گذرترین تنگه ها و دره های فلات مرکزی ایران به رخ جهانیان کشیدند.
دزپارت (دژپارت ) جاده ای است با نام"جاده ابریشم کوچک" که در عصر باستان، دوران تاریخی و حتی تا چند صباحی از دوران معاصر فلات مرکزی ایران و زاگرس به یادگار مانده و کاربردهای مختلف اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی،سیاسی و نظامی داشته است.
یکی از مورخ در استان چهارمحال و بختیاری می گوید:جاده تاریخی و باستانی " دزپارت" در این استان گسترانیده شده است.
" بابک زمانی پور" روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این جاده به عنوان یکی از شاخه های جاده باستانی "شاهی" در دوران هخامنشی برای ارتباط بین فلات مرکزی ایران و جلگه خوزستان احداث شد.
به گفته وی، جاده تاریخی دزپارت به صورت سنک فرش با دیواره های صخره های حفاظتی سرتاسر مساحت این استان را در برمی گرفته است.
زمانی پور اظهارداشت:این جاده دردوره های مختلف تاریخی با نام های نردبانی، پلکانی، دزپارت ، سلطانی، اتابکی، لینچ و بختیاری اسم برده شده است.
وی گفت:این جاده250 کیلومتری ، جاده ای میانبر برای اتصال فلات مرکزی ایران (اصفهان ) و خوزستان، پایتخت باستانی ایران یعنی پارس (فارس )، بوده است.
این مورخ معاصر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این جاده در دورانی نیز به عنوان جاده استراتژیک و نظامی برای کمک رسانی از فلات ایران به خوزستان حتی در دوران دفاع مقدس نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته وی،در دوره ای از تاریخ، این جاده به عنوان جاده بازرگانی یا جاده ابریشم کوچک ایران شناخته می شد و در دوره قارجار شرکت "لینچ" انگلستان از آن برای عبور و مرور و انتقال کالا از جنوب به مرکز ایران استفاده می کرد.
زمانی پور اظهار داشت: در بسیاری از دوران تاریخی از دزپارت به عنوان "ایل راه" و برای کوچ ایل و قبایل مختلف ایران زمین از جمله قوم بختیاری و لر استفاده شده است.
این مورخ یادآور شد: بخشی از جاده دزپارت در گردنه " رخ" در محور شهرکرد به اصفهان،تنگه "درکش و رکش"،"کتولا" و" بلوط بلند" مشهود و برای بازدید مسافران نوروزی بسیار جذاب است.
به گفته وی، بلندترین نقطه این جاده در ارتفاعات زردکوه بختیاری و پست ـ ترین نقطه آن در پایان گردنه رخ است.
وی گفت:بر روی این جاده باستانی پل های تاریخی "شالو"، "دوپلان"،"خراجی"، "بهتش آباد"و "کتولا" وجود داشته است که از این تعداد پل" شالو" با احداث سد "کارون سه" به زیر آب دریاچه این سد رفت.
به گزارش ایرنا، این جاده تاریخی و باستانی با ویژگی پلکانی و نردبانی خود برای بازدید مسافران و گردشگران نوروزی بسیار جذاب خواهد بود.
گمانه زنی ها قدمت این جاده در بخشی هایی مانند بخش جنوبی آن را 9 هزار سال نشان می دهد.
3759/555/543 شماره 174 ساعت 47:12 تمام انتهای پیام C06.12-47-47
۰ نفر