۵ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4726676
T T
۰ نفر
............................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/01/86 داخلی.خارجی.سیاسی.ریاست جمهوری.احمدی نژاد.
دکتر "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه مصاحبه با شبکه 24 فرانسه گفت: در مسیر استقلال باید برخی فشارها را تحمل کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نگران نیستید که در مسیر دستیابی به چرخه سوخت تحت فشار شورای امنیت و تهدیدات نظامی آمریکا قرار بگیرید؟ افزود: ما در این مورد نگرانی نداریم.
رییس جمهور با اشاره به این که فرانسه نیز در مسیر استقلال این فشارها را تحمل کرد تا به استقلال رسید، گفت: دوران تهدیدات نظامی به پایان رسیده است و آنها قادر نیستند به ملت ما آسیب بزنند.
احمدی نژاد تصریح کرد: ما برای هر شرایطی آمادگی داریم و ملت ما یاد گرفته اند که چگونه از خود دفاع کنند که نمونه آن هشت سال جنک تحمیلی بود که تمام ابرقدرت ها در کنار صدام برضد ایران وارد جنک شدند و حتی شورای امنیت نیز حق ما را در این مساله تضییع کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نگران تحریم نیستید، گفت: سیاستمداران برخی کشورها باید متوجه شوند که دنیا عوض شده است و هیچ کس ادبیات زور را نمی پذیرد زیرا این ادبیات غیرقانونی است و هر کس بخواهد ما را تحریم کند خودش بیشتر ضرر خواهد کرد.
رییس جمهور در مورد انتظار تهران از انگلیس، آلمان و فرانسه در پرونده هسته ای ایران، گفت : ایران از انگلیس هیچ انتظاری ندارد زیرا تاریخ ما خاطرات بسیار تلخی از دخالت های دولتمردان انگلیسی دارد و در مورد دیگر کشورهای اروپایی مثل فرانسه و آلمان می خواهیم آنها به اروپا کمک کنند.
وی افزود: امروز جایگاه اروپا در دنیا کجاست و چرا سطح تاثیرگذاری اروپا در معادلات جهانی نزول پیدا کرده است.
احمدی نژاد تاکید کرد: آمریکا از کشورهای اروپایی به عنوان دستاویز برای رسیدن به منافع خود استفاده می کند، گر چه فرانسه در برخی مسائل چون مسئله عراق و لبنان تا حدودی مواضع خوبی اتخاذ کرد.
وی با اشاره به همسایگی دو قاره اروپا و آسیا گفت: آمریکا 27 سال علیه کشور ما طراحی و اروپا هم تبعیت کرد ولی در این مدت تحریم، ما رشد کردیم و این واقعیات جهانی است که برخی کشورهای اروپایی و قدرت ها باید متوجه آن باشند و فکر می کنم در این مناسبات تنها منطقه ای که در هر حال ضرر می کند اروپایی ها هستند و راه حل این مسئله این است که دوست ملت ایران باشند و خودشان تصمیم بگیرند و تابع تصمیمات غلط آمریکا در برخورد با مسائل جهانی نشوند زیرا آمریکا در منطقه خاورمیانه منفورترین است.
رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد تعداد سانتریفیوژهای فعال در برنامه هسته ای ایران، گفت: آیا می دانید آمریکا و انگلیس چه تعداد سانتریفیوژ دارند؟ آنها صدها هزار سانیتریفیوژ برای فعالیت هسته ای خود دارند چرا آنها که یک عضو آژانس هستند اجازه فعالیت صدها هزار سانتریفیوژ داشته باشند ولی ما اجازه فعالیت در نصب سانتریفیوژ را نداشته باشیم و این مساله در کدام بند از قوانین آژانس آمده است ؟ رییس جمهور در مورد اینکه آیا ایران قصد ساخت بمب اتمی دارد یا نه گفت: ما بارها اعلام کرده ایم به لحاظ اعتقادی بمب اتمی را قبول نداریم و به لحاظ سیاسی هم بمب دیگر کارکردی ندارد و این مساله ای است که برخی قدرت ها متوجه آن نیستند زیرا عصر سلاح به پایان رسیده و عصر اندیشه آغاز شده است.
احمدی نژاد افزود: آیا بمب اتم آمریکا می تواند این کشور را از عراق نجات دهد و آیا بمب اتم می تواند بوش را در بین ملت ها محبوب کند؟ نمونه آن سفر بوش به آمریکای لاتین و تظاهرات میلیونی مردم آن مناطق علیه او بود.
آیا بمب اتم توانست شوروی را از فروپاشی نجات دهد؟ وی در مورد اینکه چرا ایران دنبال تولید سوخت هسته ای است،گفت: انرژی های فسیلی رو به پایان است و نخستین نیروگاه هسته ای ما بزودی به بهره برداری خواهد رسید و باید طبق قانون مجلس در 20 سال آینده 20 هزار مگاوات برق تولید کنیم و این مساله ای است که خیلی از کشورها از جمله فرانسه بدان نیاز دارند و بهمین خاطر هر سال نیروگاه های هسته ای جدیدی احداث می کنند.
ادامه دارد.....
سیام.1436/1519 شماره 213 ساعت 03:16 تمام انتهای پیام C05.16-03-35
۰ نفر