۱۴ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4568849
T T
۰ نفر
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/04/14 الجزیره ـ شکیب خلیل وزیر انرژی و معادن الجزایر از ایجاد یک گروه کاری مشترک در زمینه همکاری هسته ای میان کشورهای مغرب عربی خبر داد.
به گزارش ایرنا، خلیل گفت : وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه مغرب عربی روز پنج شنبه در پایان نشست خود در شهر الجزیره تصمیم به تاسیس یک گروه کاری برای بررسی راههای همکاری در بخش انرژی هسته ای صلح آمیز گرفتند.
وزیر انرژی و معادن الجزایر در پایان این نشست به خبرنگاران گفت که این گروه کاری ، وظیفه بررسی راههای همکاری کشورهای عضو اتحادیه مغرب عربی در بخش انرژی های نوشونده بویژه انرژی هسته ای و انرژی برق را بر عهده خواهد داشت .
خلیل گفت : این گروه شامل کارشناسان کشورهای عضو اتحادیه است و پس از بررسی ها خود زمینه های این همکاری ها را مشخص خواهد کرد.
هشتمین نشست وزیران انرژی و معادن مغرب عربی عصر پنج شنبه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.
در این بیانیه طرفین بر ضرورت همکاری در زمینه انرژی های نوشونده ، حفظ منابع انرژی و بکارگیری انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید کردند.
بیانیه همچنین خواستار حمایت از ارتباط خطوط برق کشورهای عضو و نیز ایجاد راهبردی برای همکاری در زمینه تبادل فرآورده های نفتی و تشویق سرمایه گذاری در بخش معدن در بین کشورهای عضو شد.
نشست بعدی وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه مغرب عربی قرار است سال آینده در مغرب برگزار شود.
اتحادیه مغرب عربی که شامل کشورهای الجزایر، لیبی ، موریتانی ، تونس و مغرب است در سال 1989 پایه گذاری شد اما بدلیل اختلاف های عمدتا دو جانبه بین برخی کشورهای عضو چندان توفیقی نداشته است .
مهمترین مانع در راه پیشرفت این اتحادیه ، اختلاف بنیادی الجزایر و مغرب درباره راه حل بحران صحرای باختری ذکر شده است.
خاورم 1158**380** شماره 075 ساعت 10:29 تمام
۰ نفر