۲۹ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4253476
T T
۰ نفر

وزیر نفت خبر داد/

۲۹ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4253476
اکتشاف 300 هزار میلیارد تومان ذخایر جدید هیدروکربوری در سال 89 ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/29 اقتصاد.نفت.اکتشاف تهران - وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال 1389 حداقل چهار حوزه جدید اکتشافی نفت و گاز در کشور معرفی شد، گفت: ارزش این دارایی ها شامل ذخایر هیدروکربوری کشف شده بیش از 300 هزار میلیارد تومان است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت نفت ، سید مسعود میرکاظمی افزود: درمجموع در برنامه چهارم میزان اکتشاف ذخایر هیدرو کربوری بیش از 5.1 برابر میزان ذخایر نفت و گاز استخراج شده، بوده است.
وی تاکید کرد: هم اکنون عملیات اکتشاف و بررسی حوزه های جدید بطور کامل توسط شرکت های ایرانی صورت می پذیرد و متخصصان ایرانی با انجام عملیات لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی، شبیه سازی های لازم را برای شناخت میادین جدید نفت و گاز در کشور انجام می دهند.
میرکاظمی تاکید کرد: بازنگری های انجام شده در توسعه میدان ها و اکتشاف آنها نشانگر افزایش حجم هیدروکربور مایع قابل استحصال از 137 به بیش از 150 میلیارد بشکه بوده است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر، حجم ذخایر گازی نیز از 27 به بیش از 33 هزار میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرده و با وجود اینکه هر سال بخشی از ذخایر نفت و گاز برداشت می شود، بیش از آن شناسایی می شود.
میرکاظمی با بیان اینکه هنوز بسیاری نقاط شناسایی نشده نفت و گاز در کشور وجود دارد، بر تداوم عملیات اکتشاف تاکید و یادآوری کرد: اکتشاف با محوریت میدان های مشترک و مرزهای مشترک خشکی و آبی در حال انجام است ؟ با نهایی شدن این عملیات و پس از قطعی شدن حجم اکتشافات جدید هیدروکربوری، اطلاعات آن در آینده اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 70 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت توسط متخصصان کشور تامین می شود و تا پایان برنامه پنجم توسعه نه تنها این رقم به بیش از 90 درصد می رسد، بلکه شرکت های ایرانی با صادرات تجهیزات تولیدی خود به سایر کشورها، بازار بین المللی را نیز در اختیار خود در خواهند آورد.
میرکاظمی با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک ایران صادرکننده خدمات فنی ـ مهندسی خواهد شد و بخشی از درآمدهای شرکت های نفتی را صدور خدمات و تجهیزات فنی تشکیل خواهد داد، یادآور شد: آنچه با عنوان محدود کردن ایران در بخش های سرمایه گذاری و انتقال فن آوری از سوی کشورهای غربی پیگیری می شد، امروزه حل شده و در مواردی که نیاز به خرید وجود دارد، این کار پیش می رود و توسعه هیچ میدانی بعلت عدم تامین کالا متوقف نشده است.
اقتصام **9169** 1568 شماره 084 ساعت 11:54 تمام
۰ نفر