۶ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4216796
T T
۰ نفر

ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور اعلام کرد:

۶ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4216796
صرفه جویی دو میلیون و 500 هزار لیتر سوخت در فرایند اسقاط خودروهای فرسوده ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/06 اجتماعی.رجبی.صرفه جویی سوخت تهران - قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور گفت: با توجه به اسقاط 906 هزار خودروی فرسوده، از ابتدای آغاز اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، شاهد کاهش دو میلیون و 500 هزار لیتری مصرف سوخت بوده ایم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، امیر رضا رجبی روز چهارشنبه در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این میزان کاهش سوخت بدون احتساب اثرات ناشی از کاهش آلودگی هوا، تصادفات و ایمنی سفر بوده است.
وی افزود: این مقدار کاهش سوخت با فرض اینکه هر خودروی فرسوده بیش از 50 درصد مصرف خودروی معمولی، سوخت مصرف کند، در نظر گرفته شده است.
رجبی همچنین درباره اسقاط 205 هزار خودروی فرسوده در سال جاری گفت: به دلیل اسقاط این تعداد خودرو، حدود 530 هزار لیتر صرفه جویی بنزین را در سال جاری شاهد بوده ایم.
قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور ادامه داد از 906 هزار خودروی اسقاط شده طی مدت آغاز این طرح، 30 درصد بدون جایگزینی از رده خارج شده اند و 75 هزار دستگاه شامل خودروهای حمل ونقل عمومی بوده اند.
وی خاطرنشان کرد از 205 هزار خودرویی نیز که تا ابتدای بهمن ماه جاری فرسوده شده اند، 65 هزار دستگاه که معادل 30 درصد است، از روش بدون جایگزین اسقاط شده اند و در قبال اسقاط خودرو، خودرویی وارد چرخه حمل ونقل نشده است.
رجبی با بیان اینکه تا پایان سال تعداد خودروهای اسقاط شده به 250 هزار دستگاه خواهد رسید، گفت: در مقایسه با سال گذشته 50 رشد اسقاط خودروهای فرسوده را شاهد بوده ایم.
قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور تصریح کرد از مجموع 205 هزار دستگاه خودروی اسقاط شده در سال جاری (تا ابتدای بهمن ماه سال جاری )، 10 هزار خودرو مربوط به ناوگان حمل ونقل عمومی و بیش از 6 هزار خودرو نیز مربوط به سیستم دولتی بوده است که به واسطه اسقاط دیگر به مزایده گذاشته نشده است.
** بعد از طی فرآیند اسقاط ، قیمت خودرو به متقاضیان ارایه می شود به گزارش خبرنگار ایرنا، رجبی گفت: پس از گذشت هفت روز از زمانی که اطلاعات خودرو از طریق بانک اطلاعات راهنمایی و رانندگی حذف و به ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت ابلاغ شود، مبلغ خودروی اسقاط شده به فرد متقاضی پرداخت شود.
به گفته وی، از زمانی که اطلاعات اسقاط از طریق کارشناس راهنمایی و رانندگی در مراکز اسقاط به ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور ابلاغ شود، این ستاد ظرف هفت روز، مبلغ خودروی اسقاط شده را که معمولا 15 میلیون ریال است، به متقاضی پرداخت خواهد کرد.
قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور خاطرنشان کرد در صورت دریافت نشدن مبلغ مورد نظر، هر متقاضی می تواند به پایگاه com.farsoodeh.www مراجعه یا از طریق شماره تماس های 88413235، 88401095 و 88412685 و با پیش شماره 021 تماس بگیرد و پیگیری های لازم را انجام دهد.
رجبی در تشریح نحوه اسقاط خودروهای فرسوده گفت: فرد دارنده خودروی فرسوده باید مراحل اسقاط را که شامل ثبت نام در پایگاه ویژه اسقاط خودرو ، مراجعه به مراکز اسقاط و سپس تایید نماینده راهنمایی و رانندگی در این فرآیند است، طی کند و سپس به مدت هفت روز برای دریافت وجه خود اقدام کند.
وی گفت: از سال 87 سن فرسودگی انواع خودروها تعریف شده و بر اساس این تعریف، سن فرسودگی خودروهای شخصی 25 سال، تاکسی 10 سال، وانت 15 سال و اتوبوس و کامیون 25 سال است.
قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور با بیان اینکه یک میلیون و 300 هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این خودروها دارای پلاک ایران بوده و در طرح تسجیل نیز شرکت کرده اند.
طرح تسجیل طرحی است که خودروهای مشمول آیین نامه منع تردد با مراجعه به مراکز معاینه فنی، برچسبی را دریافت می کنند تا در عین فرسوده بودن ، مجاز به تردد شوند.
رجبی تصریح کرد در سال جاری هیچ اعتباری برای اثبات خودروهای فرسوده از دولت دریافت نکرده ایم و اسقاط خودروهای فرسوده از طریق جایگزینی و بانک های ملی، تجارت، سپه و ملت انجام شده است.
وی همچنین از درخواست برای ارایه بودجه ای به منظور جایگزینی خودروهای فرسوده خبر داد و گفت: در ادامه طرحهای جایگزینی خودروهای فرسوده با توجه به اولویت، ناوگان حمل ونقل عمومی در دستور کار قرار گرفته است.
قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور سن خودروهای فرسوده در سال 90 را برای خودروهای شخصی 30 سال و وانت 25 سال اعلام کرد و افزود: در سال 90 ، این دسته از خودروها مشمول آیین نامه منع تردد می شوند.
اجتمام 9170**1708** شماره 651 ساعت 20:13 تمام
۰ نفر