..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/02
سیاسی.کویت.عراق.بندرگاه جدید
تهران - خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: چالش در روابط عراق و کویت به
دنبال طرح کویتی ها برای ساخت یک بندرگاه عظیم و منطقه آزاد تجاری در
جزیره بوبیان دوباره بالا گرفته است.
این خبرگزاری روز چهارشنبه در گزارشی افزود: گرچه بعید است اقدام کویتی
ها به یک درگیری تازه بینجامد، اما جنگ لفظی میان مقام های دو کشور از هم
اکنون آغاز شده است.
عالیه نصیف، یکی از نمایندگان پارلمان عراق که برای محکومیت ساخت این
بندرگاه 70 امضا از میان نمایندگان جمع کرده است، می گوید با این پروژه،
کویت زمینه را برای قطع روابط با عراق آماده می کند.
یک هیات عراقی هم بتازگی از کویت بازگشته و انتظار می رود گزارش خود را
درباره بندرگاه یادشده به نوری المالکی، نخست وزیر تقدیم کند.
بغداد معقتد است بندرگاه جدید کویتی ها، مانعی برای کشتیرانی عراق در
خلیج فارس خواهد بود.
در سال 2007 که عراقی ها سرگرم نبردهای فرقه ای بودند، کویت اعلام کرد که
با هزینه یک میلیارد و 100 میلیون دلار قصد دارد بندرگاه مبارک الکبیر را
در جزیره بوبیان احداث کند.
بوبیان یکی از بزرگترین جزیرهای خلیج فارس است.
با این حال تا ماه آوریل (فروردین ) امسال که کویتی ها مراحل ساخت این
بندرگاه جدید را آغاز نکرده بودند، با مخالفت جدی عراق مواجه نشدند.
کویتی ها متهم شده اند که نه تنها مسیر کشتی رانی عراق را سد می کنند،
بلکه طرح از پیش اعلان شده عراقیان برای احداث یک بندرگاه بزرگ را نیز به
ورطه نابودی می کشند.
کویت مدعی است منافع طرح این کشور به همه کشورهای همسایه خواهد رسید و
مخالفت عراقی ها، روابط نه چندان خوب دو طرف را با بحران مواجه خواهد کرد
هفته گذشته حتی گروهی از تظاهرکنندگان عراقی تا 300 متری مرز کویت پیش
رفتند تا صدای نارضایتی خود را به گوش آن کشور برسانند.
شیخ احمد الحمود آل صباح، وزیر کشور کویت، در واکنش به این امر گفت کشورش
به هیچ وجه عبور از مرز را تحمل نخواهد کرد.
تنها راه دسترسی عراق به دریا، یک گذرگاه آبی باریک است که خلیج فارس را
به بندر ام قصر پیوند می دهد. عراقی ها به این موضوع اعتراض دارند که چرا
کویت با صدها کیلومتر مرز آبی، باید بندرگاه بزرگ خود را درست در مسیر
تنها گذرگاه دریایی عراق احداث کند.
از سوی دیگر، همین حالا هم عراقی ها با التفات کویت از این گذرگاه استفاده
می کنند. به دنبال مذاکراتی که پس از عقب نشینی صدام از کویت انجام شد،
مرز دو کشور در میانه این گذرگاه آبی تعیین شد. با این حال عراق برای
عبور کشتیهایش مجبور است از ژرفترین منطقه استفاده کند که گاه از میانه
عبور کرده و به سمت کرانه کویت منحرف می شود.
بغداد نگران است که شلوغ شدن این گذرگاه باریک مانع از عبور طبیعی کشتی
های عراقی شود.
احمد السلیطی، معاون رییس شورای استانی بصره می گوید بندرگاه مبارک
همچنین کار بندر فاو در عراق را نیز مختل خواهد کرد.
کویت این بندرگاه جدید را یک منطقه آزاد تجاری اعلام کرده که می تواند
بطور مشترک از سوی ایران، عراق و عربستان سعودی هم مورد بهره برداری قرار
بگیرد؟ هرچند هنوز هیچیک از این کشورها علاقه ای به مشارکت در این زمینه
نشان نداده اند.
مقام های کویتی انتظار دارند بندرگاه مبارک الکبیر تا سال 2015 راه
اندازی شود و بتواند با ابوظبی و دبی در امارات متحده عربی رقابت کند اما
مشکل تنش ها میان دو کشور نیز باید حل شود.
برخی در عراق هنوز هم کویت را با نام -استان نوزدهم < می شناسند و بسیاری
هم حاضر نیستند مالکیت کویت را بر جزیره بوبیان بپذیرند.
صویر1479**9163**
شماره 738 ساعت 18:38 تمام