۱۵ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4069560
T T
۰ نفر

آبسردکن های تهران خاموش شدند!

۱۵ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 4069560
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/15 اجتماعی.شهری.آبسردکم تهران - تا همین چند سال پیش هم، وقتی گرمای تابستان به اوج خود می رسد، خیلی از قدیمی های شهر به پایبندی اعتقاداتشان، کلمنی از آب یخ روی صندلی کنار در خانه می گذاشتند تا لبی تر شود و عطشی فروکش کند.
لیوانی پلاستیکی را هم با نخ سبزی ! به دسته کلمن می آویختند تا بزرگ و کوچک، جرعه ای از آن بنوشند و به ادامه کارشان برسند.
وقتی هم که علت کار را می پرسیدی ، می گفتند: ثواب دارد.
مردمی هم که به خصوص در گرماگرم ظهر تابستان، عطششان با لیوان آب خنکی فروکش می کرد، سلام بر حسین می گفتند و لعنت بر یزید و خداپدر بیامرزی برای صاحب کلمن ! خیلی از پدر بزرگ و مادر بزرگ ها، حتی از شب قبل توصیه می کردند که توی جایخی یخچال، ظرف آب بگذارید تا ظهر فردا برای کلمن آب یخ باشد و نکند کلمنشان آب گرم به مردم دهد.
مغازه داران و حجره دارهای بازار نیز کوزه های سفالی بزرگ و کلمن های پلاستیکی را سر ظهر که می شد، آب و یخ پر می کردند تا رهگذران و مشتریان اندکی مقابل حجره شان توقف کرده، آبی بنوشند و شاید هم خریدی بکنند...
مدرنیزه شدن زندگی های شهری اما کم کم آبسرد کن ها را جایگزین کلمن و کوزه های سفالی کرد و مردم با باز کردن شیر آبسرد کن ها، لیوانی آب خنک پر می کردند و باز هم همان خداپدربیامرزی را نثار بانی آبسرد کن.
در گذر از بسیاری معابر شهر، کم کم نصب آبسرکن ها برای رفع تشنگی و آب خوردن شهروندان به خصوص در روزهای تابستان به فرهنگی تبدیل شد که خیلی از مغازه داران و مردمان پایتخت آن را رعایت کردند و حتی کار به آنجا رسید که مدیران شهر نیز به فکر ایجاد آبسرد کن هایی در قالب سقاخانه افتادند.
شهرداری تهران شش هفت سال پیش، در نقاط پر تردد شهر سقاخانه احداث کرد تا مردم در گرمای تابستان از آب خنک بی نصیب نمانند، اگرچه سلیقه ای عمل کردن مدیران شهر ما سبب شد، تعداد این سقاخانه ها زیاد نشود و حتی آنها که کار می کردند، از کار بیافتند! اما با آنکه اکنون در بسیاری از نقاط شهر ، آبسردکن هایی که خود مردم از سال های گذشته در معابر عمومی گذاشته اند، وجود دارد، چند صباحی است که افزایش قیمت های آب و برق آنها را بر آن داشته که یا آبسردکن ها را خاموش کرده یا کلا شیر آب را بر دارند.
این روزها، بسیاری از آبسردکن های شهر تهران، آب گرم تحویل مردم می دهد یا اصلا شیری ندارد که بخواهد همان آبگرم را تحویل بدهد! نگرانی از درج رقم های بالا در قبوض آب و برق و اینکه آیا یارانه شان به اندازه پرداخت قبوض می رسد یا نه، خیلی ها را بر آن داشته تا بی خیال از حال آنان که گرمای ظهر تابستان هلاکشان کرده است، شیر آب آبسردکن ها را ببندند.
این یعنی اینکه در گرمای چهل و چند درجه هوای ظهر تابستان تهران باید در به در، دنبال سوپرمارکت بگردی و دست توی جبیت کنی تا لیوانی آب نصیبت شود.
البته این روزها برخی سوپرهای شهر تهران نیز فروختن آب معدنی هایی که تنها راه چاره شهروندان برای رهایی از تشنگی ظهر تابستان است را درجه بندی کرده اند: آب معدنی یخ دار 500 تومان، بدون یخ 300 تومان ! راستی، محققان توصیه کرده اند، برای جلوگیری از گرمازدگی، مشکلات کبدی، سردردهای طولانی مدت و دچار نشدن به بیماری های فصل تابستان، در طول روز به دفعات آب خنک بنوشید...
تهرام ** شماره 667 ساعت 19:08 تمام
۰ نفر