۲۷ بهمن ۱۳۹۰،‏ ۱۴:۵۵
کد خبر: 30821258
۰ نفر

كرمان - شماري از نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي 30 بهمن 1381 و دقايقي پس از بلند شدن هواپيماي حامل آنان از فرودگاه زاهدان، در زمين كرمان براي هميشه به آسمان پرواز كردند و ' شهداي غدير ' نام گرفتند.

به گزارش ایرنا، یك فروند هواپیمای ایلوشین 76 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ساعت 16:39 روز چهارشنبه 30 بهمن 1381 از تهران وارد فرودگاه زاهدان می شود، بار این هواپیما تخلیه شده و برای انتقال نیروهای لشكر 41 ثارالله به كرمان آماده می شود.

قرار است این نیروها به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم به كرمان عزیمت كنند.

هواپیمای حامل این عزیزان در آسمان زاهدان به پرواز در می آید؛ پروازی كه هیچ گاه به فرود ختم نمی شود.

خبر منتشر شده حاكی از آن است كه در ساعت 18 روز چهارشنبه مورخ 30 بهمن، یك فروند هواپیمای تاكتیكی سپاه از نوع ایلوشین در منطقه عمومی كرمان دچار سانحه شده و در نتیجه آن حدود 300 تن از رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دیدار حق شتافتند.

مراسم تشییع پیكرهای پاك شهدای سانحه سقوط هواپیما در كرمان با حضور رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلی شهر كرمان برگزار شد.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مشاهدات خود را از مراسم تشییع شهدا چنین بازگو می كند: ' امروز در عاشورایی زود هنگام، پیكر صدها پاره 276 شهید بر شانه های افتخار مردم این دیار تشییع شد.

كرمان از غم از دست دادن بهترین جوانانش گریست و در باران اشك خانواده شهدا، تطهیری دوباره یافت.'

و امروز 9 سال است كه از پر گشودن كبوترهای خونین بال سپاه می گذرد، نوزادانی كه در آن سال دنیا آمدند. روزهای كودكی خود را بدون پدر سپری كردند و مادران، خواهران، پدران، برادران و ... 9 سال است كه تنها با یاد و خاطره عزیزانشان سپری می كنند.

در حادثه سقوط هواپیمای ایلوشین در 30 بهمن 1381، شماری از پرسنل سپاه پاسداران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهدایی چون، سردار 'مجید حاجی حاتم'، 'جانشین اداره عملیات سپاه، سردار اكبر 'بیگدلی' خلبان، سرهنگ پاسدار' تهامی' كمك خلبان، سردار' مهدی پیرانیان' مدیر هوایی ستاد مشترك سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار ' محمد علی خواجه ' معاون هماهنگ كننده لشكر 41 ثارالله، در این حادثه به فیض شهادت نایل آمدند.

شهیدانی كه پیشتر، مژده لقاء الله را به انحای مختلف دریافت و خود را مهیای آن سفر جاودانه و ملكوتی كرده بودند.

نحوه حلالیت طلبی های آنان از نزدیكان و دوستان و رفتار روزهای منتهی به اعزام به آخرین ماموریت، همگی گویای آن است كه این عزیزان از مدت ها پیش، پیك وصال حق را دریافت و خود را برای این پرواز آسمانی و زندگانی جاوید آماده كرده بودند.

بیان مصادیقی از این واقعیت خالی از لطف نیست؛ همسر یكی از پاسداران لشكر ثارالله در خاطره ای چنین می گوید: ' شب قبل از سانحه روز غدیر خواب دیدم كه كسی كاغذی را آورد در خانه و نشان داد و گفت: شما باید به خانواده این شهدا ( حدود 300 نفر ) سر بزنید. فهرست را نگاه كردم و نام یك شهید یادم ماند؛ شهید اسدی... فردایش كه حادثه اتفاق افتاد و اسامی شهدا را منتشر كردند، نام شهیدی دیگر را به یاد آوردم: ورزنده... چند روز بعد ما مدام در حال سر زدن به خانواده شهدا بودیم.'

آنچه در ذیل عنوان شده، گوشه ای از وصیت نامه یا زندگی نامه شهدای غدیر كرمان است كه در كتابی با عنوان ' شهدای غدیر ' به چاپ رسیده است.

*شهید 'مهدی مهدی زاده فرسنگی ' در بخشی از یادداشت های خود آورده است:

' امشب وقتی كه سوره واقعه را می خواندم، قلبم داشت از جا كنده می شد.

احساس رفتن و پرواز كردن سراپای مرا فرا گرفته، امشب احساس می كنم كه آزادم، سبكم و راحت.'

مادر شهید ' مهدی زاده فرسنگی ' نیز بیان كرده است: مهدی قبل از رفتن به ماموریت به همسرش گفته بود، ' من سه روز دیگر بیشتر زنده نیستم، روز قبل از ماموریت، برای خداحافظی نزدم آمد به او گفتم: مادر راضی نیستم، باید صبح قبل از ماموریت بیایی تا شما را از زیر قرآن رد كنم، آمد و وقتی می رفت خیلی به من نگاه كرد و این نگاه آخر بین مادر و فرزند بود.

*مادر شهید 'مهدی قتلوزاده' می گوید: ' بعد از دعای عرفه در مسجد صاحب الزمان(عج) همسرش از او می پرسد: ' چه حاجتی از خدا خواستید؟ '

در جواب می گوید: من تنها شهادت را از خداوند طلب كردم.

به گفته مادر شهید قتلوزاده، تنها دارایی شهید یك موتور بود كه آن را هم فروخت و برای هیات فاطمیه ضبط صوت خرید.

*شهید ' عیسی شمس الدینی لری '، از دیگر شهدای غدیر كرمان است كه در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. اسم او را در میان قران گذاشتند و انتخاب كردند.

روزه و نماز اول وقت را ترك نمی كرد، مظلوم بود و احترام به پدر و مادر وجهه همتش بود.

در 15 سالگی مادرش را از دست داد و در 17 سالگی هم به آرزویش (شهادت) رسید.

* شهید 'حسین خراسانی قنات قاضی'، تحصیلات خود را تا سوم راهنمایی ادامه داد و در سال 75 برای انجام خدمت سربازی وارد ارتش جمهوری اسلامی ایران، شد.

پس از پایان خدمت سربازی، سپاه پاسداران را برای تداوم خدمت به نظام اسلامی برگزید.

مادر شهید، می گوید: وقتی حسین شهید شد همسرش چهار ماه حامله بود، یكی از بستگان، حسین را در خواب دیده بود كه گفته بود، ' فرزندم دختر است و به همسرم بگویید، نامش را معصومه بگذارد.'

خبری كه داده بود، درست بود.

*مادر شهید ' روح اله مرادی فر' نیز می گوید: یك روز قبل از سفر، موقع نهار بود كه پسرم آمد و گفت: اگر بار گران بودیم، رفیتیم؛ اگر نامهربان بودیم، رفتیم.

این مادر شهید، افزود: وقتی اعتراض كردم، پاسخم همین بیت شعر بود، گفتم: می دانی كه چقدر تو را دوست دارم؟ می خواهی با این حرف هایت مرا ناراحت كنی؟؛ باز گفت: ' اگر بار گران بودیم، رفتیم، اگر نامهربان بودیم رفتیم.'

*همسر شهید ' حبیب الله شمسی پور' گفت: همسرم در تمام مسائل واقعا الگو و نمونه بود، همیشه با وضو بود و نماز اول وقت او یكی از مسائل حساس او بود.

در مدت چهار ماهی كه با او زندگی كردم، كوچكترین حرفی كه موجب رنجشی بشود از او نشنیدم.

او علاقه بسیار زیادی به رهبر معظم انقلاب داشت، تا جایی كه اولین هدیه ای كه به من داد، عكس معظم له بود.

*مسجد قائم (عج) كرمان از شهید 'علی توسن'، خاطره های زیادی در دل نیمه شب ها به یاد دارد.

یكی از دوستان این شهید در این رابطه گفت: در یكی از شب ها كه به اتفاق هم در دعای كمیل شركت كرده بودیم، وقتی برق ها خاموش و همه جا تاریك شد، علی به درد دل با پدر شهیدش پرداخت و در میان شیوه ها و ناله هایش می گفت: ' بابا چرا من را تنها گذاشتی؟ من احساس غربت و تنهایی می كنم.'

او به رغم علاقه مندی شدیدی كه به مادرش داشت، ضیافت پدرش را پذیرفت و به سوی او شتافت.

*پدر شهید 'رضا پور محی آبادی ' نیز از فرزند شهیدش می گوید: از دو ماه قبل از شهادت، رفتارش تغییر كرده بود، خودش، گفتار و كردارش هم آسمانی تر از همیشه شده بود.

یك روز قبل از حادثه با من تماس گرفت و به صورتی خاص، خداحافظی كرد.

او رفت؛ و من هنوز چشم انتظار بازگشتش نشسته ام.

*شهید ' اسحاق اكیما ' از شهدای غدیر استان كرمان در مورد شهادت این چنین سروده است:

كجایید ای علمداران گلگون شهیدان، عاشقان خفته در خون

كجایید ای سبكبالان عاشق شهیدان، فاتحان شهر ایمان

شما ای دست و پا بگسسته از دام، شهیدان، ای فدایی های اسلام

كجایید عاشقان روی مهدی، شهیدان، ساكنان كوی مهدی

كجایید ای نگهبانان مكتب شهیدان، ای برادرهای زینب

شهیدان گلشن در خون شناور، شهیدان، ای فدایی های رهبر

شما با جان خریدید هر بلارا شما احیا نمودید كربلا را

این گزارش با بهره گیری از مطالب كتاب شهدای غدیر استان كرمان، تهیه شده كه ' خلیل اسفندیاری ' آن را به رشته تحریر در آورده است.

همچنین نهمین یادواره 276 تن از شهدای غدیر استان كرمان فردا جمعه ( 28 بهمن ماه ) در حسینیه ثارالله شهر كرمان برگزار می شود.ك/3