۲۵ بهمن ۱۳۹۰، ۱۶:۳۱
کد خبر: 30817618
T T
۰ نفر

كرمان- استاد مهندسي آب دانشگاه كاليفرنيا گفت: ايران در 10 سال گذشته و در ادامه روند حدود يك قرن خشكسالي در اين كشور، با بيشترين خشكسالي روبرو بوده است.

به گزارش ایرنا، 'سروش سروشیان' روز سه شنبه در همایش آب و خشكسالی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان، افزود: مدل ها نشان می دهد كه خبرهای خوشی در رابطه با آب برای دهه های آینده در قرن جاری میلادی وجود ندارد.

وی ادامه داد: خاورمیانه، شمال آفریقا، آمریكا و بخشی از استرالیا از جمله مناطقی است كه در معرض خشكسالی قرار دارند كه ایران نیز همین شرایط را در سال های آینده خواهد داشت.

سروشیان، اظهار داشت: بیشترین فشارها و مشكلات ناشی از بحران آب و خشكسالی ها در آسیاست كه به همین دلیل مهندسی آب، ساخت سدها و كانال كشی عظیم در این كشورها مورد نظر جدی قرار دارد.

استاد مهندسی آب دانشگاه كالیفرنیا، گفت: كره زمین از 70 میلیون سال پیش تا كنون دستخوش تغییراتی بوده است و این تغییرات در زمان حاضر با گرم شدن زمین و ایجاد تغییرات اقلیمی ادامه دارد.

وی بیان كرد: یكی از شانس های كره زمین وجود كوه های بزرگ و كوهستان های عظیم است كه نقش بزرگی در حركت رطوبت در جهان ایجاد می كنند.

سروشیان، افزود: اقیانوس ها نبض و قلب اقلیم هستند و 78 درصد بارندگی كره زمین بر روی اقیانوس ها انجام می شود.

وی گفت: در سال های اخیر بارندگی های جهان شدیدتر شده و در مقابل نیز خشكسالی ها طولانی تر و شدت آن ها بیشتر می شود.

استاد مهندسی آب دانشگاه كالیفرنیا، گفت: درجه حرارت كره زمین در نیمكره شمالی و جنوبی در 10 سال گذشته در حال بالا رفتن است.

رییس گروه مطالعات آب و كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، نیز با اشاره به این كه 92 درصد آب مصرفی ما در بخش كشاورزی است و متاسفانه بهره وری پایینی نیز در این زمینه وجود دارد، گفت: در سال های گذشته فعالان بخش كشاورزی به مسئله كمبود آب توجه نكرده اند.

'عباس كشاورز'، افزود: 90 تا 98 درصد تولیدات ما در بخش های مختلف به آب وابسته است و رویكرد ما بهره برداری از آب است.

وی ادامه داد: از برنامه اول تا پنجم توسعه برای آب و نگرش مربوط به آب، قوانین بسیاری وجود دارد كه بر روی موارد ویژه ای مانند افت سطح آب زیرزمینی تاكید وجود دارد.

كشاورز، بیان كرد: بحث ملی شدن آب در كشور وجود داشت كه پس از انقلاب این طرح با عنوان 'توزیع عادلانه' مطرح شد.

رییس گروه مطالعات آب و كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، افزود: در بحث آمایش سرزمین در كشور، هرگونه توسعه منوط به آب است و یكسو نگری در رابطه با اهداف این آمایش باید در بین همه تصمیم گیران وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: به طور كلی ظرفیت كشاورزی پاسخگوی توسعه ملی ما نیست و در هیچ كجای دنیا كشورهای نیمه رفاه، سهم بخش كشاورزی در اقتصاد آنها بیش از 10 درصد نیست.

كشاورز، گفت: ارزش تولیدات كشور ما در زمان حاضر 30 میلیارد دلار است و باید از این پس در بخش كشاورزی خوشبینانه اما واقع گرا ورود كرد.

رییس گروه مطالعات آب و كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، بیان كرد: توسعه كشور به این بستگی دارد كه جمعیت ایران با فرهنگ و چگونگی برخورد با آب آشنا شوند؛ زیرا آشنایی و آگاهی كارشناسان، اساتید، دانشجویان و فعالان این حوزه برای رفع مشكلات مربوطه كافی نیست.

رییس دفتر توانمندی و ساماندهی كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران نیز با اشاره به این كه خشكی با خشكسالی متفاوت است، اظهار داشت: 65 كشور در كمربند خشكی جهان قرار دارند كه تمامی مساحت ایران تحت تاثیر این خشكی جهان است.

'حسین شریعت مدار'، افزود: خشكسالی را باید مدیریت كرد كه موفقیت در این زمینه به تدبیر، خرد، تعقل، اراده كارشناسان و مسوولان و همت مردم بستگی دارد.

وی بیان كرد: چاره اندیشی اساسی در یك برنامه بلند مدت از جمله راهكارهای اجرایی مقابله با خشكسالی است.

به گزارش ایرنا، همایش آب و خشكسالی با حضور استاندار و معاون عمرانی استاندار كرمان، نایب رییس و رییس دفتر توانمندی و ساماندهی كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، استاد مهندسی آب دانشگاه كالیفرنیا و نمایندگان مردم شهرستان های كرمان و بافت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.ك/2

7443/8154