سازمان "ناسا" راه کارهای پرواز مجدد سفینه های خود را بررسی می کند
#
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/04/83
خارجی.علمی.فضا.شاتل.پرواز.
سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا "ناسا"، در حال بررسی این مطلب است
که آیا می تواند بدون ایجاد برخی تغییرات اساسی پیشنهاد شده برای بالابردن
ضریب امنیت شاتلهای خود، آنها را مجددا به پرواز درآورد یا خیر.
به گزارش خبرگزاری رویترز از کیپکاناورال، پس از انهدام سفینه رفت و
برگشت (شاتل ) "کلمبیا" بر فراز ایالت تگزاس آمریکا و مرک تمامی هفت سرنشین
آن در سال 2003، هیات بررسی این حادثه فهرست بلندبالایی از تغییرات ضروری
در ساختمان شاتلها به سازمان "ناسا" ارائه داد.
در میان این تغییرات، هیات بررسی حادثه "کلمیبا" از "ناسا" درخواست
کرد تا راهی برای تعمیر لبه بالهای آسیب دیده سفینه ها در هنگام پرواز
پیدا کند. سفینه "کلمبیا" در اثر آسیب دیدن همین منطقه از بدنه خود، در
آسمان منهدم شد.
این هیات همچنین از "ناسا" خواست تا راهی برای بازبینی زیر شاتل ها
در هنگام پرواز به منظور شناسایی نقاط آسیب دیده احتمالی در هنگام
پرواز پیدا کند. سرنشینان "کلمبیا" به مدت 16 روز بدون اطلاع از آسیب
دیدگی زیر سفینه، به پرواز خود در فضا ادامه دادند.
سازمان "ناسا" به تازگی اعلام کرده است که حل کردن این دو مشکل بسیار
دشوار است و به همین علت این سازمان، سعی می کند بدون ایجاد تغییرات
مذکور، ناوگان شاتلهای خود را به پرواز درآورد.
در عوض، سازمان "ناسا" برنامه ای را در نظر گرفته که طبق آن، با جای
دادن میزان بیشتری غذا، آب و اکسیژن در ایستگاه فضایی بین المللی، خدمه
شاتلهایی که بال آنها آسیب دیده می توانند بین 85 تا 90 روز در این
ایستگاه باقی بمانند تا شاتل دیگری برای کمک به آنها ارسال شود.
"مایکل کاستلینک" قائم مقام سازمان "ناسا" اعلام کرد که این سازمان
تلاش بسیاری انجام داده تا تمامی اقدامات ممکن در جهت افزایش ضریب امنیت
شاتلها انجام بگیرند.
سفینه هایی که از جو زمین خارج می شوند در هنگام بازگشت به جو در اثر
اصطکاک شدید با هوا، فشار زیادی را متحمل می شوند و اگر کوچکترین آسیبی در
آنها وجود داشته باشد، از مقاومت سفینه در برابر این اصطکاک کاسته شده و
سفینه از هم می پاشد.
سازمان "ناسا" در این راستا، پوشش ضد یخ مخزن بیرونی شاتلها را حذف
کرده و به جای آن از گرم کن استفاده کرده است. گفتنی است کنده شدن تکه ای از
این پوشش و برخورد آن با بال شاتل "کلمبیا" در هنگام پرواز سبب آسیب دیدن
آن سفینه در لحظات بازگشت به جو زمین شده بود.
این سازمان همچنین از این پس تجهیزاتی را برای تعمیر ترکهای احتمالی
و یا سوراخهای کوچک با ابعاد حداکثر 10 سانتیمتر در بدنه سفینه، در
شاتلها تعبیه خواهد کرد.
به علاوه "ناسا" برای بازبینی زیر سفینه، از دوربینهای موجود در
ایستگاه فضایی بهره خواهد گرفت، بدین ترتیب که در هر پرواز سفینه ها به
ایستگاه فضایی بین المللی، قبل از آنکه سفینه ها به ایستگاه متصل شوند،
سفینه یک دور دوران می کند تا دوربینهای موجود در ایستگاه به دقت زیر
سفینه را برای شناسایی آسیب دیدگی های احتمالی بررسی کنند.
تاریخ اولین پرواز شاتلهای آمریکا پس از حادثه شاتل کلمبیا، بین ششم
ماه مارس تا هجدهم ماه آوریل سال 2005 تعیین شده و در آن پرواز آزمایشی،
سفینه "دیسکاوری" به پرواز در می آید تا میزان کارایی اقدامات انجام گرفته
جهت افزایش امنیت شاتلها، بررسی شود.
علمی.(ک ب )/1418