بازیهای ویدیویی و تلویزیون به تحصیل دانش آموزش لطمه می زند
#
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/07/85
علمی.روان شناسی.تلویزیون.کودکان.
مطالعات نشان می دهد تماشای تلویزیون یا انجام بازیهای ویدیویی در
طول روزهای هفته به عملکرد تحصیلی دانش آموزش لطمه می زند، اما در تعطیلات
پایان هفته این دو فعالیت تاثیر چندانی ندارد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از شیکاگو، دکتر ایمان شریف از
بیمارستان کودکان در "مونته فیوره" در برانکس می گوید هر چه مدت زمان
تماشای تلویزیون در روزهای هفته بیشتر باشد عملکرد تحصیلی دانش آموزان
پایین تر می آید.
دانش آموزان می توانند در تعطیلات آخر هفته مدت زیادی تلویزیون تماشا
کنند و به نظر نمی رسد با درس خواندن آنها ارتباطی داشته باشد.
کودکانی که با رضایت والدین فیلم های مخصوص بزرگسالان تماشا می کردند
عملکرد خوبی در سر کلاس درس نداشتند. در مورد پسران این تاثیر قویتر بود.
این یافته ها حاصل بررسی 4500 دانش آموز در 15 مدرسه است که نتایج
آن در شماره ماه اکتبر مجله "طب کودکان Pediatrics" منتشر شده است.
تماشای تلویزیون و بازیهای ویدیویی در تعطیلات پایان هفته اگر از چهار
ساعت در روز فراتر رود اندکی به تحصیل دانش آموزان لطمه می زند.
محققان حتی با درنظر گرفتن تاثیر احتمالی رفتارهای مختلف والدین ،
بازهم مشاهده کردند تلویزیون و بازی ویدیویی در طول روزهای هفته نقش مضری
در تحصیل دانش آموزان دارد.
دکتر "داگلاس جنتایل" که تحقیقات مشابهی را در دانشگاه ایالتی آیوا
دردست انجام دارد در مورد علت آسیب پذیری بیشتر پسران می گوید پسران
بیشتر به تماشای فیلم های خشونت آمیز می پردازند که پرخاشجویی را در آنها
افزایش می دهد و پرخاشگری عملکرد تحصیلی را کاهش می دهد.
مطالعات قبلی ارتباطی را بین تماشای تلویزیون و قدرت یادگیری نشان
داده است. یک مطالعه نشان داد کودکانی که در اتاق خود تلویزیون دارند
نمرات آنها در آزمونهای ریاضی و مهارتهای زبانی کمتر از سایر کودکان است.
انجمن پزشکان اطفال آمریکا توصیه می کند کودکان بزرگتر بیشتر از دو
ساعت در روز تلویزیون تماشا نکنند و تلویزیون در اتاق کودکان قرار داده
نشود.
علمی./1584/1786