۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 10503265
T T
۰ نفر
مهندسی ژنتیک در ایجاد تنوع رنک در پیله ها به کمک کرم ابریشم می آید .................................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/02/86 خارجی.علمی.مهندسی ژنتیک.کرم ابریشم.
پژوهشگران می گویند بجای زحمت بسیار رنک کردن الیاف ابریشم می توان از طریق اصلاح ژنتیکی، کرم ابریشم را در تنیدن پیله هایی به هر یک از رنگهای رنگین کمان یاری رساند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سانفرانسیسکو، دانشمندان ژاپنی از طریق مهندسی ژنتیک کرم ابریشم را وادار به تنیدن پیله ها به یک رنک خاص کردند.
تاکاشی ساکودو از دانشگاه توکیو می گوید درک سامانه انتقال رنگدانه کرم ابریشم می تواند راه را برای دستکاری ژنتیکی رنک و محتوای رنگدانه ابریشم هموار کند.
در طبیعت پیله کرم ابریشم به رنگهای مختلف شامل سفید، زرد، کهربایی، عنابی روشن، صورتی و سبز یافت می شوند. رنگهای ابریشم به علت وجود رنگدانه های طبیعی است که هنگامی که کرم برگهای درخت توت را می خورد جذب بدن جانور می شود.
پژوهشگران ژاپنی مشاهده کردند کرمهایی که ابریشم سفید می سازند "خون زرد" یا ژن ایگرک آنها جهش یافته است، یعنی بخشی از دی ان آ حذف شده است.
ژن ایگرک امکان استخراج ترکیبات زردرنک کاروتنوئید را از برگهای درخت توت میسر می سازد.
دانشمندان دریافتند جانورانی که دچار جهش ژنتیکی شده بودند یک شکل غیرکارکردی پروتیین الزام آور کارتنوئید (CBP) ساختند که به جذب رنگدانه کمک می کند.
محققان با استفاده از روشهای مهندسی ژنتیک ژن های اصلی ایگرک را در بدن جانورانی که دچار جهش ژنتیکی شده بودند وارد کردند.
این کرمها پروتیین CBP و پیله زرد رنک ساختند.
رنک زرد پس از چند دور پیوند زدن پررنک تر شد.
الیاف ابریشم را می توان به رنک قرمز نیز تولید کرد.
این یافته ها در نشریه "Sciences of Academy National the of Proceedings" منتشر شده است.
علمی./1584/1786 شماره 025 ساعت 34:15 تمام انتهای پیام N18.15-34-39
۰ نفر