۲۵ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 10501893
T T
۰ نفر

چند دقیقه مکالمه رایگان با تلفن همراه

۲۵ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 10501893
چند دقیقه مکالمه رایگان با تلفن همراه شیوه جدیدی برای کمک به مبارزه با سل ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/25 علمی آموزشی.3.2.1 محققان موسسه فناوری ماساچوست می گویند ارائه چند دقیقه مکالمه رایگان با تلفن همراه به بیماران مبتلا به سل ، بالقوه می تواند به مبارزه با این بیماری کمک کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پزشکان سال ها تلاش کرده اند که بیماران مبتلا به سل تمام داروهای خود را که معمولا شامل یک رژیم شش ماهه از داروهای چندتایی می شود مصرف کنند.
اکنون گروهی در موسسه فناوری ماساچوست MIT راهی ابداع کرده اند که به بیماران اجازه می دهد از طریق تلفن همراه خودشان را آزمایش کنند و چنانچه نتیجه این آزمایش ها نشان دهند که بیماران در حال پیروی از دستورات پزشک هستند، چند دقیقه مکالمه رایگان با تلفن همراه به عنوان جایزه به آنها تعلق می گیرد.
خوزه گومز - مارکز یکی از رهبران این طرح توضیح داد سامانه ابداعی به این صورت کار می کند که بیماران ادرار خود را با استفاده از یک نوار آزمایش می کنند و این نوار درصورت تشخیص داروی سل ، یک رمزعددی نشان می دهد.
سپس بیماران متن پیام این رمز را به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود ارائه می دهند و اعتبار لازم برای استفاده از مشوق هایی مانند چند دقیقه مکالمه رایگان با تلفن همراه را دریافت می کنند.
گومز مارکز گفت، تلفن های همراه ابزار خوبی برای این طرح هستند زیرا استفاده از آن ها در کشورهای در حال توسعه جهان رایج است.
دکتر ماریو راویگلیونه مدیر برنامه جهانی بهداشت برای مبارزه با سل ایده محققان موسسه فناوری ماساچوست را خلاقانه خواند اما در عین حال گفت که ویزیت های شخصی باید ادامه یابد زیرا سیستم هایی که به اندازه زیادی به گزارش خود بیمار تکیه دارند اغلب شکست می خورند.
در سال 2006، 9/2 میلیون نفر در سراسر جهان سل داشتند و 7/1 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.
این بیماری را می توان با پیروی از یک رژیم دائمی از داروها درمان کرد.
اما بسیاری از بیماران احساس می کنند که بهتر شده اند و خیلی زود مصرف داروهای خود را متوقف می کنند و برخی دیگر به دلیل عوارض جانی مانند تهوع ، تب و جوش مصرف انها را ادامه نمی دهند.
اگر این داروها نامرتب مصرف شوند باکتری سل در برابر آن ها مقاوم می شود.
طبق ارزیابی سازمان جهانی بهداشت، 5 تا 10 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سل به بیمارانی مربوط می شود که داروهای خود را بطور مناسب مصرف نمی کنند.
شماره 005 ساعت 10:58 تمام
۰ نفر