۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83288761
T T
۰ نفر

گسترش نفوذ اقتصادي چين، هراس مقامات دولت ترامپ

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83288761
گسترش نفوذ اقتصادي چين، هراس مقامات دولت ترامپ

تهران - ايرنا - خبرگزاري رويترز، از سرمايه گذاري مالي و انتقال فناوري چين در بزرگترين نيروگاه خورشيدي آمريكاي جنوبي در استان يوجوي در شمال آرژانتين را از جمله اقداماتي خوانده كه مقامات دولت دونالد ترامپ را به هراس انداخته است.

رويترز به نقل از مقامات يوجوي نوشت، تلاش براي جلب كمك داخلي و كمك از آمريكا و اروپا به نتيجه نرسيد و در نهايت، بانك واردات و صادرات چين با تامين 85 درصد هزينه احداث اين نيروگاه خورشيدي، حدود 400 ميليون دلار، با بهره سالانه 3 درصد و بازپرداخت پانزده ساله موافقت كرد.
مقامات آرژانتين افزوده اند كه البته استان يوجوي بايد نزديك به 80 درصد مواد و تجهيزات ساخت اين نيروگاه را از سازندگان چيني مانند شركت هوواي خريداري كند.
برخي مقامات دولت آمريكا بدون ارايه سند و مدركي مي گويند، تجهيزات هوواي امكان جاسوسي ارتش چين را از كاربران و مختل كردن شبكه هاي آنها فراهم مي كند.
طرح احداث نيروگاه خورشيدي در استان شمالي يوجوي آرژانتين، معروف به «كاچاري» ، حاكي از افزايش نفوذ پكن به عنوان حامي طرح هاي بزرگ در بازارهاي نوظهوري است كه دچار تنگناي مالي هستند و اين امر به تحكيم جايگاه چين به عنوان رهبر فناوري توليد انرژي پاك كمك مي كند.
'تيم باكلي'، مدير موسسه اقتصاد انرژي و تحليل مالي، مستقر در آمريكا معتقد است، كمك مالي چين به طرح نيروگاه كاچاري، راهي براي افزايش حضور و سلطه اقتصادي اين كشور در جهان است كه در پنجاه سال گذشته ديدگاه جهان را از «آمريكا و اروپا محوري» تغيير داد.
رويترز با بيان اين نكته كه چنين اقداماتي از سوي چين، مقامات دولت آمريكا را به لرزه در آورده است، افزود، كاچاري در ارتفاع بيش از 4 هزار متري از سطح دريا واقع است و يكي از مرتفع ترين نيروگاه هاي خورشيدي جهان است كه قرار است در اوت، برق را وارد شبكه برق استان يوجوي كند.
آساق**1088**1104**

سرخط اخبار جهان