۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 83128954
T T
۰ نفر

قطع یك پای دیابتی در دنیا هر 19 ثانیه

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 83128954
قطع یك پای دیابتی در دنیا هر 19 ثانیه

تهران-ایرنا-معاون مركز تحقیقات غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران شایع ترین علت قطع پا در دنیا را به جز تروما و حوادث،دیابت خواند و گفت:در سال جاری هر 19 ثانیه یك پا براثر زخم پای دیابتی در دنیا قطع می شود.

دكتر محمدرضا مهاجری تهرانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینكه این مقدار در سال گذشته هر 20 ثانیه بود، افزود: باتوجه به شیوع دیابت، قطع پا براثر زخم پای دیابتی در دنیا افزایش یافته و به هر 19 ثانیه رسیده است.
وی تاكید كرد كه اغلب قطع پاها بر اثر زخم پای دیابتی قابل پیشگیری است و با درمان های استاندارد می توان زخم پای دیابتی را در مراحل اولیه ترمیم كرد تا از قطع پا جلوگیری شود.
مهاجری تهرانی به بیماران دیابتی توصیه كرد كه تمهیدات لازم را به عمل آورند تا دچار زخم پا نشوند و اگر به این عارضه مبتلا شدند در اسرع وقت به مراكز درمانی مراجعه و از خود درمانی به شدت پرهیز كنند.
وی ادامه داد كه آمار كشوری در مورد قطع پا براثر دیابت وجود ندارد، اما از زمانی كه درمان زخم پای دیابتی در قالب تیم متخصص انجام می شود شاهد كاهش قطع پا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی تهران هستیم.
مهاجری تهرانی، درمان تیمی زخم پای دیابت را درمان مناسب و كامل اعلام كرد و گفت: فقط متخصص غدد نمی تواند زخم پای دیابتی را درمان كند و در كنار آنان باید، متخصصانی مانند جراحان عروق، ارتوپد، قلب، پوست، طب فیزیكی و پرستاران با تجربه حضور داشته باشد .

** حدود 15 درصد دیابتی ها دچار قطع پا می شوند
معاون مركز تحقیقات غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: حدود 15 درصد دیابتی دچار زخم پا می شوند و از این تعداد هم حدود 15 درصد دچار قطع پا می شوند.
وی اظهار داشت كه تمام هدف ما جلوگیری از زخم پای دیابتی است و همچنین با تمام توان در تلاش هستیم از قطع پای افرادی كه دچار این بیماری شدند، جلوگیری شود.
مهاجری تهرانی با اشاره به اینكه زنان ایرانی بیشتر دچار دیابت می شوند، گفت: در كشور ما حدود 10 درصد مردان بالای 30 سال و 11 درصد زنان بالای 30 سال مبتلا به دیابت هستند.
وی با اشاره به اینكه 10 درصد دیگر هم دچار پیش دیابت هستند، گفت: پیش دیابت به افرادی گفته می شود كه قند خون ناشتای آنان بین 100 تا 126 باشد. این افراد هنوز دیابتی نشده اند ولی به سمت ابتلا به بیماری دیابت پیش می روند.
مهاجری تهرانی با اشاره به اینكه حدود 6.5 میلیون بیمار دیابتی در كشور داریم، گفت: كمتر از نیمی از این تعداد از بیماری خودشان اطلاع ندارند.افراد 45 سال به بالا برای بررسی قند خون ناشتای خود به مراكز درمانی مراجعه كنند.

** گایدلاین زخم پای دیابتی بومی سازی شد
مهاجری تهرانی با اشاره به اینكه گایدلاین زخم پای دیابتی دنیا را در كشور بومی سازی كردیم، گفت: برای انجام این كار از تخصص های مختلف بهره بردیم تا خدمات مطلوبی به بیماران ارائه شود.
وی اظهار داشت كه در زخم پای دیابتی پیشرو در منطقه هستیم و در دنیا هم جز كشورهای پیشرفته هستیم و در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن داریم.
علمی ** 1201 **1440
۰ نفر