۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۲۳
کد خبر: 83096982
T T
۰ نفر
برجام موجب پیشرفت روابط اقتصادی ایران و اروپا شد

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از برجام پیشرفت هایی در همكاری های اقتصادی ایران و اروپا ایجاد شد اما رفتار ترامپ مشكلاتی ایجاد كرده و باید به این موضوع توجه شود.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، علی لاریجانی امروز - دوشنبه - در دیدار «گابریل زیگمار» وزیر خارجه پیشین آلمان و هیات همراه افزود: رفتار رییس جمهوری آمریكا نه تنها برای ایران بلكه برای اروپایی ها نیز مشكل به وجود آورده و شرایط مشوشی را در صحنه بین الملل ایجاد كرده است.
وی تصریح كرد: احساس می شود با این وضعیت، بهم ریختگی امنیتی در دنیا به وجود می آید و اگر اروپا نتواند نقش مستقلی ایفا كند، این وضعیت ادامه می یابد.

**نقش مستقل اروپا به نفع این كشورها خواهد بود
رییس مجلس به قدمت روابط ایران و آلمان اشاره كرد و گفت: باید توجه شود كه آمریكا با ایران دشمنی دارد، اما دلیلی وجود ندارد كه درباره آلمانی ها همچنین ذهنیتی ایجاد شود. اگر اروپا بتواند نقش مستقل تری ایفا كند به نفع كشورهای اروپایی است، هر چند ممكن است اختلاف نظرهایی باشد، اما استقلال اروپا بهتر از این است كه كشوری مانند آمریكا در صحنه بین الملل رفتار نامعقولی انجام دهد.
لاریجانی یادآور شد: ایجاد قطبی دیگر در دنیا كه از عقلانیت برخوردار باشد به نفع امنیت جهانی است.
وی با بیان این كه ایران آماده همكاری با اروپا است، یادآور شد: برای آلمان و فرانسه حیف است كه با وجود این كه خود را مهد دموكراسی می دانند از سعودی ها دفاع كنند، هر چند كه در مدت اخیر اظهارات مثبتی وجود داشته است.

** فرانسه و آلمان بیش از همه مایل به اجرای تعهدات نسبت به ایران هستند
وزیر خارجه پیشین آلمان نیز با ابراز خرسندی از دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: فكر می كنم صحبت های اتحادیه اروپا درباره مسائل بین المللی مختص به این كشور نیست و درخصوص استقلال اتحادیه اروپا نیز هست.
زیگمار افزود: اروپا با تمامی سیاست های آمریكا موافق نبوده و باید توجه داشت در اروپا به همان اندازه كه قطعیت برای حفظ برجام و اجرای تعهدات نسبت به ایران وجود دارد، عدم قطعیت نیز درباره موضوع مقابله با آمریكا وجود دارد، چرا كه همانطور كه در ایران اختلاف نظر وجود دارد، در اروپا نیز اختلاف نظر وجود دارد، به طور مثال لهستان امنیت خود را برعهده كشورهای غرب اروپا نگذاشته و به آمریكا وابستگی دارد و طبیعتاً با این كشور همراهی می كند.
وی تصریح كرد: در آلمان شركت های كوچك و متوسط زیادی وجود دارد كه به آمریكا وابسته نیستند و به همكاری با ایران علاقه مند هستند.
وزیر خارجه پیشین آلمان خاطرنشان كرد: درخصوص برجام این نكته را درك می كنم كه ایران نمی تواند بی نهایت صبوری انجام دهد.
زیگمار یادآور شد: فرانسه و آلمان بیش از همه مایل به اجرای تعهدات نسبت به ایران هستند، امیدوارم بقیه كشورها نیز متقاعد به اجرای تعهدات شوند، چرا كه برای ما موضوع، فراتر از بحث تهران است و اگر درخصوص برجام كوتاه بیاییم، در مسائل بعدی نیز همین اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: این كه اروپا در حل بحران سوریه نقش نداشته باشد، موضوع مناسبی نیست، چرا كه می توانست نقش مناسبی برای عبور از بحران ها داشته باشد. نكته دیگر این كه امیدوار بودیم پس از برجام و با بهبود شرایط اقتصادی درخصوص مسائل دیگر نیز گفت وگو انجام شود.
وزیر خارجه پیشین آلمان یادآور شد: آلمان با پادشاه سعودی مشكلاتی دارد و حتی جلوی صادرات اسلحه به این كشور گرفته شده، اما فكر می كنم دولت سعودی تنها از كاخ سفید پیام دریافت می كند.

**به كشتن بدون سر و صدا كودكان یمن توجه نمی شود
زیگمار اضافه كرد: موضوع قتل خاشقچی كمی عجیب است، چرا كه كودكان یمن بدون سر و صدا كشته می شوند و خیلی توجه نمی شود، در این راستا از ایران درخواست می كنم فارغ از موضوع برجام نقش موثری ایفا كند.
وی ادامه داد: از لحاظ ثبات اقتصادی كشور آلمان جای نگرانی وجود ندارد و شركت ها و سرمایه گذاران كشور آلمان علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند.
سیام*3061*1336
۰ نفر