۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 83075640
T T
۰ نفر

زائران چگونه و كجا دینار عراقی دریافت كنند

۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 83075640
زائران چگونه و كجا دینار عراقی دریافت كنند

بغداد - ایرنا - با اعلام بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اختصاص ارز عراقی به زائران، چندین مركز در عراق به این امر اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی بانك ملی ایران اعلام كرد، زائران اربعین حسینی كه مراحل دریافت ویزای خود را از طریق سامانه سماح به آدرس https://samah.haj.ir انجام داده‌اند، می‌توانند نسبت به خرید ارز دینار از طریق پیام رسان بله و دریافت آن در كشور عراق اقدام كنند.
بر اساس این گزارش زائران اربعین حسینی لازم است پس از نصب پیام ‌رسان بله و استفاده از بات (بازوی) dinarpaybot نسبت به انجام فرآیند خرید ارز خود اقدام كنند.
زائران اربعین حسینی پس از تكمیل فرآیند خرید ارز خود در بات مربوطه در پیام‌ رسان یاد شده و پرداخت معادل ریالی در نظر گرفته ‌شده یك شناسه و رسید دریافت می‌كنند كه می‌توانند با در دست داشتن این رسید پس از عبور از مبادی ورودی كشور عراق در مرز مهران،‌ شلمچه، چذابه به كارگزاری‌های بانك ملی ایران در این مناطق و شهرهای نجف،‌ كربلا و كاظمین مراجعه كرده و نسبت به دریافت ارز خریداری‌شده (دینار عراق)، اقدام كنند.
برای خرید ارز باید مشخصات دقیق زائر اعم از كد ملی و شماره گذرنامه ثبت شود و ارز خریداری‌شده صرفاً به فرد زائر تحویل داده خواهد شد.
برای تحویل گرفتن ارز ارائه رسید،‌ اصل گذرنامه و حضور شخص زائر ضروری است و هر زائر تنها یك‌بار قادر به خرید ارز از این طریق خواهد بود.

** پرداخت ارز آغاز شد
درهمین راستا با حضور نمایندگانی از بانك ملی ایران در مرز مهران - زرباطیه و چاذبه و سه شهر كاظمین، كربلا و نجف پرداخت ارز عراقی به زائران آغاز شد.
زائرانی كه در سامانه نامنویسی كرده اند با مراجعه به دو نقطه مرزی و همچنین مراكز تعیین شده در سه شهر مقدس كربلا، نجف و كاظمین می توانند ارز عراقی خود را به مبلغ 100 هزار دینار دریافت كنند.

** مراكز دریافت ارز در عراق
گزارش ایرنا حاكی است چندین مركز در دو نقطه مرزی و سه شهر مقدس كاظمین، نجف كربلا به تحویل ارز عراقی به زائران اختصاص یافته است و با توجه به تجمع زائران در برخی مراكز، مسئولان درحال افزایش شعبه ها در نقاط مورد نیاز از جمله در سه شهر یاد شده هستند.
در حال حاضر زائران ایرانی در شهر نجف اشرف می توانند به نشانی میدان صدرین، شارع (خیابان) روان، فروشگاه المصطفی، شعبه سیار بانك ملی ایران مراجعه كنند.
شعب دیگری نیز در این شهر درحال راه اندازی است تا زائران با سهولت بیشتری بتوانند ارز مورد نظر خود را دریافت می كنند.
در كربلای معلا نیز صرافی غدیر واقع در خیابان شارع جمهوری، پاساژ كوثر، طبقه دوم با دو شعبه به امر اختصاص یافته است.
دو شعبه دیگر نیز در ساختمان (بنایه) اطبا و دو شعبه دیگر در پل الضریبه شهر كربلا به این امر اختصاص یافته است.
زائران ایرانی در شهر مقدس كاظمین نیز می توانند به نشانی حرم مطهر، باب المراد، هتل جنت الفردوس، جنب هلال احمر شعبه سیار بانك ملی ایران مراجعه كنند.

** سه سئوال شایعه مراجعه كنندگان
گزارش خبرنگاران ایرنا از محل های تحویل ارز عراقی حاكی است بسیاری از مراجعه كنندگان سئوالاتی دارند كه می تواند برای سایر زائران نیز مطرح باشد.
توجه به نكات زیر می تواند عمده سئوالات مراجعه كنندگان را پاسخ دهد.
- زائرین فارغ از نام مركزی كه در سامانه برای دریافت ارز قید می كنند، می توانند ارز مورد نظر را در هر یك مراكز تعیین شده فوق در مرز زرباطیه و چذابه و یا شهرهای كربلا، نجف و كاظمین دریافت كنند و الزامی برای مراجعه به مركز قید شده در سامانه نیست.
- زائرانی كه هنوز در سامانه ثبت نام نكرده اند می توانند تا سه روز قبل از اربعین در سامانه نامنویسی و اقدام به دریافت ارز عراقی كنند.
- هر یكی از زائرانی كه به هر دلیل نتوانستند و یا نخواستند برای دریافت ارز عراقی در مراكز مورد نظر اقدامی انجام ندهند می توانند پس از بازگشت به ایران، مبلغ واریزی را پس بگیرند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
تصاویر پیوست مراجعه زائران برای دریافت ارز و نیز فرم ثبت نام و نحوه انجام این كار را نشان می دهد.

** حضور میلیونی زائران ایرانی در عراق
گفتنی است از چند روز گذشته با آغاز پیاده روی مردم عراق به سمت كربلا، گذرگاه های مرزی مهران، شیب، شلمچه، صفوان و فرودگاه های نجف و بغداد و بصره نیز سرگرم استقبال از زائران خارجی از جمله ایرانیان شده اند.
زائران ایرانی در كنار دیگر برادران عراقی و غیر عراقی خود بار و كوله ها را بسته و زن و مرد همانند سال های گذشته آماده عزیمت به سمت كربلا شده اند و از چند روز پیش گذرگاه های مرزی ایران با عراق شاهد خیل مشتاقان زیارت امام حسین (ع) است.
سال گذشته از حدود 14 میلیون زائر اربعین حسینی از ملیت های مختلف در عراق، دو میلیون و 350 هزار نفر ایرانی بودند.
براساس آخرین آمارها بیش از یك میلیون و 300 هزار نفر برای عزیمت به زیارت اربعین در سامانه سماح نامنویسی كرده اند.
وزارتخارجه عراق نیز اعلام كرده كه تاكنون برای بیش از یك میلیون و 100 هزار نفر در ایران روادید اربعین صادر شده است.
اربعین حسینی امسال براساس تقویم شمسی مصادف با هشتم آبان ماه 97 خواهد بود.
خاورم*10*380**