۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۲۰
کد خبر: 83053754
T T
۰ نفر
مجلس تركيه، عمليات ارتش در عراق و سوريه را تمديد كرد

آنكارا - ايرنا - مجلس ملي تركيه عمليات برون مرزي ارتش اين كشور در خاك كشورهاي عراق و سوريه را يكسال ديگر تمديد كرد.

به گزارش چهارشنبه شب ايرنا، مجلس تركيه، لايحه ارائه شده از سوي دولت درباره تمديد يك ساله مجوز عمليات ارتش اين كشور در عراق و سوريه را در جلسه امروز تصويب كرد.
اين لايحه با راي موافق نمايندگان سه حزب عدالت و توسعه، جمهوري خواه خلق و حركت ملي تصويب شد.
با تصويب اين لايحه، دولت تركيه مجوز قانوني براي اقدام نظامي در خاك سوريه و نيز در شمال عراق را به دست آورده است.
ارتش تركيه طي دو سال گذشته بر اساس اختياري كه مجلس اين كشور به تصويب رسانيد، با تجاوز نظامي به شمال سوريه، چهار هزار كيلومتر از مناطق شمالي اين كشور و شهرهاي اعزاز، الباب، جرابلس و عفرين را به اشغال خود در آورد و تجهيزات، ماشين آلات، ادوات و نيروي زيادي به آنجا منتقل كرد.
همچنين ارتش تركيه از حدود 6 ماه پيش عمليات نظامي وسيعي با هدف مبارزه با حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك) و تصرف ارتفاعات قنديل در مرز ايران و عراق به عنوان پايگاه اصلي پ.ك.ك آغاز كرده كه هنوز هم ادامه دارد.
احمد اونال چويكوز به نمايندگي از حزب جمهوري خواه خلق تركيه درباره اين لايحه، گفت: از سال 2003 تاكنون مرزهاي جنوبي تركيه در تهديد گروه هاي تروريستي قرار داشته و بي ثباتي در آنجا ادامه دارد.
وي بيان كرد: در 15 سال گذشته تهديدها عليه تركيه روز به روز در حال افزايش بوده است و تركيه مجبور است براي دفاع و تامين امنيت خود، دست به اقداماتي بزند.
چويكوز با تاكيد بر ضرورت به رسميت شناختن تماميت ارضي سوريه از سوي دولت تركيه پيشنهاد كرد: دولت تركيه هر چه سريعتر با دولت سوريه وارد مذاكره شده و شهرهاي الباب، اعزاز، عفرين، جرابلس و ادلب را به عنوان بخشي از خاك سوريه اعلام كند.
اين نماينده منتقد دولت تركيه همچنين خواستار فاصله گرفتن تركيه با گروه هاي تندرو جهادي حاضر در سوريه شد و ادامه داد: مقامات آنكارا بايد اعزام نيرو و ارسال سلاح بيشتر به سوريه را متوقف كنند.
وي همچنين خواستار جلوگيري دولت تركيه از ورود اعضاي گروه هاي جهادي افراطي به خاك سوريه و تركيه شد و بيان كرد: اين كار جلوي يك فاجعه انساني را خواهد گرفت.
بر اساس لايحه تصويب شده، نظاميان تركيه مجاز هستند كه در صورت لزوم فراتر از مرزهاي تركيه به مداخله نظامي بپردازند و هر گونه اقدام نظامي تركيه در خارج از مرزهاي اين كشور، با تشخيص رده هاي فرماندهي نظامي قابل اجراست.
شبد**خاورم/1905**1379