۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82991000
T T
۰ نفر
العامری، مالكی و العبادی ائتلاف كردند

بغداد - ایرنا - یك منبع سیاسی مطلع از به نتیجه رسیدن مذاكرات ائتلاف های انتخاباتی الفتح، دولت قانون و النصر برای تشكیل فراكسیون بزرگ كه مسوولیت تشكیل دولت جدید عراق را به عهده دارد، خبر داد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری الغدپرس عراق روز شنبه به نقل منبع یاد شده آورده است: ائتلاف های الفتح (هادی العامری)، دولت قانون (نوری المالكی) و النصر (حیدرالعبادی) با نیروهای سیاسی سنی و دو حزب كردستان عراق برای تشكیل فراكسیون بزرگ در پارلمان به توافق اصولی رسیده اند.
به گفته این منبع: بر اساس توافق بعمل آمده میان گروه های یاد شده، وزارتخانه های كشور و نفت به گروه های شیعه، وزارت دفاع به گروه های سنی و یكی از وزارت های دارایی یا امور خارجه در دولت جدید به ائتلاف های كرد عراق تعلق می گیرد.
این منبع افزود پیام اخیر مرجعیت عالی عراق گروههای سیاسی عراق را به بازگشت به گفتگوها برای تشكیل هر چه سریعتر دولت جدید واداشت.
منبع یاد شده گفت به نظر می رسد ائتلاف های الحكمه (سید عمار حكیم)، سائرون (سید مقتدا صدر) و الوطنیه (ایاد علاوی) نیز جبهه اپوزیسیون را تشكیل دهند.
گفتنی است آیت الله 'سید علی سیستانی' از طریق شیخ 'عبدالمهدی الكربلایی' نماینده خود و در جریان خطبه نماز جمعه دو هفته پیش كربلا با اشاره به اعتراضات اجتماعی جاری در این كشور هشدار به دولت آینده گفت: دولت آینده عراق نباید از تعهدهای خود شانه خالی كند.
مرجعیت عالی عراق همچنین بر تشكیل هر چه زودتر دولت جدید با هدف مبارزه با فساد و ضعف خدمت رسانی به مردم، تاكید كرد.
این در حالی است گروه های سیاسی شركت كننده در انتخابات اخیر همچنان منتظر اعلام نتایج نهایی شمارش دستی آرا و فراهم شدن زمینه عملی برای تشكیل فراكسیون بزرگ و تشكیل دولت آینده هستند.
براساس نتایج رسمی در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق كه با مشاركت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 كرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 كرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 كرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوری المالكی) با 26 كرسی، دموكرات (مسعود بارزانی) با 24 كرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 كرسی، جریان حكمت (سید عمار حكیم) با 19 كرسی و اتحادیه میهنی (كوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 كرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا كنند.
ناظران پیش بینی می كنند تعداد كرسی احزاب مختلف با پایان بازشماری دستی ممكن است دچار تغییرات جزیی شود.
مردم استان های مركزی و جنوب عراق از اوایل تیرماه در اعتراض به قطعی برق در تابستان بسیار گرم این كشور، فساد اداری و سوء خدمت رسانی، دست به تظاهرات زدند كه همچنان در برخی شهرها ادامه دارد.
خاورم*4*380**

سرخط اخبار جهان