۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۹
کد خبر: 82944392
T T
۰ نفر
مردی در كرمانشاه به بیماری تب كریمه كنگو مبتلا شد

كرمانشاه - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه از ابتلای مردی 32 ساله به بیماری تب كریمه كنگو در یكی از روستاهای شهرستان ثلاث باباجانی خبر داد و گفت: این فرد اكنون در بیمارستان بستری است.

دكتر محمدابراهیم شكیبا روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فرد در بیمارستان امام رضا (ع) كرمانشاه بستری است و حال عمومی او رو به بهبودی می باشد.
وی اظهار داشت: این فرد 15 خرداد امسال با دام آلوده تماس داشته و 19 این ماه در بیمارستان بستری و تحت مداوا قرار گرفت.
وی گفت: همسر این فرد نیز كه براساس تشخیص اولیه و علایم موجود مشكوك به ابتلا به بیماری بود برای تشخیص نهایی مورد آزمایش قرار گرفت كه منتظر جواب آزمایش ها هستیم.
وی تصریح كرد كه از هفت نفر از اعضای خانواده این فرد نیز آزمایش های لازم برای تشخیص ابتلای آنها به بیماری انجام شده است.
وی همچنین به سمپاشی جایگاه دام و منزل مسكونی این فرد با همكاری دامپزشكی اشاره كرد و گفت: تمام اماكن نگهداری دام روستای فرد مبتلا نیز سمپاشی شده است.
شهرستان ثلاث باباجانی با 38 هزار نفر جمعیت در 88 كیلومتری غرب كرمانشاه واقع شده است.
رئیس شبكه بهداشت كرمانشاه با بیان اینكه درصد مرگ و میر انسانی مبتلایان به بیماری تب كریمه كنگو بالا است، گفت: این بیماری خونریزی دهنده است و پلاكت خون فرد را كاهش می یابد.
شكیبا اظهار داشت: در سال جاری این اولین مورد ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو در استان كرمانشاه است.
وی علایم این بیماری را در مرحله اول سر درد، كوفتگی بدن، تب و لرز و بدن درد ذكر كرد و گفت: به مرور از حفره های موجود در بدن بیمار خونریزی شروع می شود و منجر به پایین آمدن پلاكت های خون می گردد.
او از مردم خواست تا حد ممكن از تماس با دام خودداری كنند و اگر به هر دلیلی با دام سر و كار دارند نكات بهداشتی مانند استفاده از دستكش و ماسك را فراموش نكنند.
وی همچنین تاكید كرد كه افراد از له كردن و یا تماس مستقیم با كنه به عنوان انتقال دهنده بیماری و همچنین ترشحات دام نیز خودداری نمایند.
او دامداران و سلاخان كشتارگاه ها و قصابان را از جمله افراد در معرض تهدید این بیماری دانست و گفت: رعایت نكات بهداشتی منجر به پیشگیری از ابتلای به این بیماری می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در ادامه به انجام برنامه های اطلاع رسانی و پیشگیری در سطح استان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری تب كریمه كنگو خبر داد و گفت: آموزش و اطلاع رسانی لازم از طریق برگزاری كارگاه های آموزشی و همچنین آموزش چهره به چهره در سطح روستاها انجام شده است.
شكیبا در ادامه به مردم توصیه كرد كه گوشت قرمز را از مكان های مجاز و مورد تایید دامپزشكی خریداری كنند و از مصرف گوشت فاقد مهر دامپزشكی خودداری نمایند.
وی تاكید كرد كه گوشت قرمز باید پس از تهیه به مدت 24 ساعت در زنجیره سرد (دمای چهار درجه) قرار بگیرد و پس از آن مصرف شود.
استان كرمانشاه با حدود سه میلیون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله یكی از قطب های دامپروری كشور محسوب می شود كه از این تعداد حدود یك میلیون و 150 هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود كه از این میزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بیش از 300 هزار تن نیز شیر است.
اكنون یك كشتارگاه صنعتی دام در شهر كرمانشاه و 11 كشتارگاه سنتی و 9 كشتارگاه مرغ در استان فعال است.
3033/8066
۰ نفر