۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۱۶
کد خبر: 82941379
T T
۰ نفر
يلدريم: هدف عمليات ارتش تركيه در قنديل، نابودي پ.ك.ك است

آنكاراـ ايرناـ بينالي يلدريم نخست وزير تركيه گفت: هدف نهايي ما از انجام عمليات نظامي در كوهستان قنديل عراق، نابودي نيروهاي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) است به طوري كه ديگر ضرري از سوي اين گروه تروريستي متوجه كشورمان نشود.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، يلدريم در گفت و گو با شبكه تلويزيوني خبر تورك اظهار كرد: تركيه هيچ چشم داشتي به خاك ساير كشورها ندارد بلكه هدف عمليات برون مرزي ما نابودي عناصر تروريستي است كه مرزهاي كشور را تهديد و عليه جان و مال مردم اقدام مي كنند.
وي بيان كرد: عمليات عليه عناصر تروريستي پ.ك.ك در داخل كشور نيز در سطح وسيعي با موفقيت همراه بوده است و اقدامات برون مرزي ما عليه عناصر پ.ك.ك در شمال عراق و سوريه تا نابودي كامل آنها ادامه دارد.
وي افزود: تركيه به يكپارچگي و حفظ تماميت ارزي سوريه و عراق احترام مي گذارد و تشكيل دولت هاي مشروع و قانوني در اين كشورها را به رسميت مي شناسد چرا كه صلح و ثبات در همسايگي ما موجب سهولت در مبارزه با تروريست ها خواهد شد.
وي اضافه كرد: اگر در كشورهاي همسايه ما ثبات و صلح وجود داشت، براي مقابله با تهديدات تروريستي در خاك همسايه، مجبور به انجام عمليات نظامي برون مرزي نمي شديم.
وي تاكيد كرد: اكنون بيشترين تهديد عليه تركيه از سوي شمال عراق گزارش مي شود و به همين علت عملياتي در آن مناطق آغاز شده كه ادامه دارد اما اگر تهديدي از سوي شرق فرات در خاك سوريه احساس شود، بي ترديد هر گونه اقدام لازم عليه آنها را انجام خواهيم داد.
وي تصريح كرد: پيش از اين چندين بار منطقه سنجار عراق را بمباران كرديم و اكنون نظاميان آمريكايي در آنجا مستقر هستند اما اگر تهديدي از اين منطقه عليه تركيه انجام شود، ابتدا با مذاكره به دنبال رفع آن خواهيم بود و در صورت بي نتيجه بودن، گزينه هاي ديگر را در نظر خواهيم گرفت.
به گزارش ايرنا، عمليات نظامي تركيه در شمال عراق كه از حدود سه ماه پيش آغاز شده، در هفته هاي اخير با تعيين هدف تصرف ارتفاعات قنديل در مرز عراق و ايران به اوج خود رسيده و با بمباران مكرر برخي مناطق كوهستاني منطقه ادامه دارد.
رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه ديروز طي سخنراني در يك تجمع انتخاباتي، به طور رسمي از آغاز عمليات ارتش كشورش براي تصرف قنديل و سنجار در شمال عراق خبر داد و گفت: 'عمليات تمام نشده و ادامه خواهد داشت.'
وي افزود: 'همان طور كه عفرين، جرابلس، الباب و اعزاز را از لشكر قاتلان پاكسازي كرديم، باتلاق تروريستي قنديل را نيز به اذن خداوند، خشك خواهيم كرد.'
وي تاكيد كرد: 'هدف ما خشك كردن بزرگترين باتلاق تروريستي است و قنديل ديگر براي كشور و ملت تركيه منشا تهديد و ترور نخواهد بود.'
وي اظهار كرد: تروريست ها هر كجا هم كه بروند، دير يا زود تاوان خواهند داد و ما به اقدامات خود عليه آنها ادامه خواهيم داد.
مقامات آنكارا كه از سال ها پيش در آرزوي تصرف ارتفاعات قنديل به عنوان مهمترين منطقه حضور عوامل حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك) هستند، در ماه هاي اخير در پي موفقيت ارتش اين كشور در اشغال عفرين در شمال سوريه، طي عملياتي در شمال عراق، تا كنون حدود 30 كيلومتر در عمق خاك عراق پيشروي كرده اند.
خبرگزاري آناتولي نيز سه روز پيش با اشاره به ادامه عمليات نظامي تركيه در شمال عراق به فرماندهي متين تمل فرمانده لشگر دوم ارتش تركيه اعلام كرد: در جريان اين عمليات كه از 11 ماه مارس سال جاري ميلادي(20 اسفندماه 1396) آغاز شده، بيش از 400 كيلومتر مربع از مناطق تحت تصرف گروه پ.ك.ك پاكسازي شده است.
بنا به ادعاي رسانه هاي تركيه، ارتش اين كشور كنترل كامل نواحي هاكورك، آرموش، آواشين، باسيان، كاني راش، برميزه و سيدكان در منطقه صعب العبور برادوست در شمال عراق را كه پيش از اين در اختيار گروه پ.ك.ك بود، به دست گرفته است.
شبكه تلويزيوني تي.آر.تي.خبر نيز از حضور سه هزار نفر از عوامل گروه پ.ك.ك در ارتفاعات قنديل در شمال عراق خبر داد و اعلام كرد: قنديل پايگاه اصلي اين گروه بوده و در سال هاي اخير تمامي عمليات تروريستي در داخل تركيه از آنجا هدايت شده و عوامل تروريستي نيز در آن منطقه تحت آموزش هاي تروريستي قرار گرفته اند.
بنا به گزارش اين رسانه، در منطقه قنديل بيش از 50 پايگاه متعلق به گروه پ.ك.ك وجود دارد و در اين پايگاه ها به 15 گروه تروريستي آموزش هاي تروريستي ارائه مي شود.
شبكه تلويزيوني تي.آر.تي.خبر همچنين با اشاره به انجام حملات هوايي به محل استقرار عوامل تروريستي در ارتفاعات قنديل در سال هاي گذشته اعلام كرد كه تا كنون عمليات زميني براي تصرف قنديل انجام نشده ولي از زماني عمليات پاكسازي مناطق تحت تصرف پ.ك.ك در شمال عراق، 11 پايگاه توسط ارتش تركيه در منطقه ايجاد شده است.
در همين خصوص شماري از اعضاي پارلمان محلي اقليم كردستان عراق بە جز حزب دموكرات خواستار نشست فوق العادە پارلمان و تصويب قانوني براي مقابلە با نقض حاكميت عراق از سوي تركيە شدند.
حضور نظاميان ارتش تركيه در عمق خاك عراق در منطقه كردستان عراق باعث تشديد انتقادات از تشكيلات اقليم كردستان در سطح رسانه ها شده است.
تشكيلات كردستان عراق تاكنون در خصوص حضور نظاميان ارتش تركيه در خاك اين كشور موضع گيري نكرده است.
به گزارش ايرنا، ارتفاعات قنديل در شمال عراق بين مرز ايران و عراق و حدود 100 كيلومتري مرزهاي تركيه واقع شده و داراي چند كوه بالاي سه هزار متري با صخره ها و دره هاي سخت گذر است.
بنا به ادعاي تركيه، اين منطقه محل استقرار عناصر گروه هاي پ.ك.ك و پژاك بوده و ارتفاعات قنديل را از جمله مناطق آموزش و هدايت گروه هاي تروريستي به خاك خود اعلام كرده و اغلب از طريق هوايي به منطقه حمله كرده ولي در مهار گروه پ.ك.ك در منطقه ناموفق بوده است.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان