۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82888630
T T
۰ نفر
دمشق آماده همكاری با سازمان منع تسلیحات شیمیایی است

تهران - ایرنا - فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه آمادگی كشورش را برای همكاری با هیات اعزامی سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام و تاكید كرد: دمشق همه تسهیلات لازم را در اختیار این هیات جهت انجام ماموریتش قرار می دهد.

به گزارش امروز (سه شنبه) خبرگزاری رسمی سوریه 'سانا'، المقداد همچنین گفت: كمیته حقیقت یاب سه روز پیش بنا به درخواست دولت سوریه وارد دمشق شد تا از محل به اصطلاح بكارگیری تسلیحات شیمیایی در دوما بازدید و تحقیق نماید.
وی افزود: ما تاكنون چندین نشست با كمیته حقیقت یاب برگزار كردیم و طی آن روند همكاری میان دو طرف به منظور انجام ماموریت به طور دقیق و شفاف و بی طرفانه مورد بررسی قرار گرفت.
آمریكا به همراه انگلیس و فرانسه بامداد شنبه گذشته با ادعای استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در دوما با انتشار موجی از اخبار گمراه كننده و دروغین در اقدامی غیرقانونی 10 مركز نظامی و تحقیقاتی را در دمشق و حمص هدف حملات موشكی و هوایی خود قرار داد.
این سه كشور متجاوز برای حملات خود، ادعای گروه های تروریستی در سوریه را دستاویز قرار دادند كه شامگاه شنبه 18 فروردین ماه مدعی شدند كه شهر دوما در غوطه شرقی دمشق هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و ‏در جریان آن 75 نفر كشته و ده ها تن دیگر زخمی شده اند‎.
در واقع آمریكا، فرانسه و انگلیس قبل از رسیدن كمیته حقیقت یاب به سوریه، این كشور را آماج حملات موشكی و هوایی قرار دادند.
دولت سوریه داشتن هرگونه دخالت در این حمله شیمیایی را رد كرده است؛ سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد نیز ‏استفاده از سلاح شیمیایی را روش كثیف تروریست ها برای بسیج افكار عمومی و كشورهای غربی جهت حمله به سوریه دانست. ‎‏
وزارت خارجه سوریه به دنبال این حمله ادعایی شیمیایی دعوت ‌نامه‌ای رسمی برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی فرستاد و از این سازمان درخواست كرد تا تیم تحقیقاتی خود را به دوما بفرستد تا در آنجا درباره استفاده از سلاح شیمیایی تحقیق شود.
دمشق در پی توافق به دست آمده در سال 2014 تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده و تاكنون هیچ مدركی دال بر نقض تعهدات از سوی دولت سوریه ارائه نشده است.
خاورم ** 1487*1275
۰ نفر