۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۵۷
کد خبر: 82872657
T T
۰ نفر
خرازی: چین و پاكستان در بندر چابهار با ایران همكاری كنند

اسلام آباد - ایرنا - رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با بیان فراهم بودن فرصت همكاری ایران با دیگر كشورها در چابهار، گفت: چین و پاكستان می توانند در توسعه بندر چابهار با ایران همكاری كنند.

به گزارش ایرنا 'كمال خرازی' روز سه شنبه در سخنرانی در 'موسسه سیاسی اسلام آباد' با موضوع 'چشم انداز همكاری ایران و پاكستان در امنیت منطقه ای غرب آسیا' با تشریح زمینه های همكاری دو كشور گفت:هرچند پاكستان از نظر جغرافیایی جزو كشورهای آسیای غربی محسوب نمی شود، ارتباط این كشور با كشورهای منطقه نه تنها باعث گسترش رابطه پاكستان با كشورهای آسیای غربی شده، بلكه سیاست های منطقه نیز بر روند تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پاكستان تاثیر گذار بوده و پاكستان نیز بر تحولات این منطقه تاثیر می گذارد.
وی از ایران و پاكستان به عنوان دو كشور مهم منطقه حوزه اقیانوس هند یاد كرد و گفت:این دو كشور از كشورهایی هستند كه از تحولات آسیای غربی تاثیر پذیرند و هم در دریای عمان، آسیای جنوبی و اقیانوس هند نقش مهم و تاثیر گذاری دارند، لذا روابط ایران و پاكستان را باید با این رویكرد مورد بررسی قرار داد.
خرازی با بیان اینكه ممكن است، همكاری اقتصادی ایران و هندوستان در چابهار به عنوان دغدغه پاكستان مطرح شود، اضافه كرد:ایران به این دغدغه بی توجه نیست و زمینه همكاری در این بندر بر سایرین نیز فراهم است و در واقع، همكاری اقتصادی چین و پاكستان با ایران در چابهار می تواند از این دغدغه بكاهد.
وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت:به عنوان یك پیشنهاد، می توان برای تكمیل پروژه (یك كمربند–یك جاده) چین، بنادر چابهار ایران و گوادر پاكستان را كه در یك بستر جغرافیایی نیز قرار گرفته اند به یكدیگر متصل كرد.

*** نارضایتی از سطح همكاری های ایران و پاكستان
رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش، با بیان نارضایتی مقامات كشورمان از سطح همكاری اقتصادی ایران و پاكستان در حال حاضر، اضافه كرد:ایران با دیگر همسایگان خود از جمله افغانستان، امارات متحده عربی، قطر، عمان، عراق، تركیه، روسیه، آذربایجان و ارمنستان روابط اقتصادی قابل قبول دارد، ولی سطح رابطه دو كشور ایران و پاكستان در سطح پائین تری است.
خرازی تصریح كرد:جمعیت 81 میلیون نفری ایران و بیش از 200 میلیون نفری پاكستان ظرفیت چشمگیری برای توسعه روابط اقتصادی در بر دارد و اتصال خط لوله گاز ایران به پاكستان، همكاری پاكستان در بندر چابهار، توسعه همكاری بخش خصوصی دو كشور، مبادلات تجاری بر اساس پول ملی دو كشور، تسهیل روادید و گسترش گردشگری می تواند موجب توسعه روابط دو كشور را بیش از گذشته فراهم كند.

*** تاكید بر نقاط همكاری مشترك چندجانبه
خرازی در بخش دیگری از سخنانش در این موسسه مطالعاتی گفت:پیشنهاد همكاری 'ایران، پاكستان، چین و روسیه' در زمینه های امنیتی و اقتصادی كه از سوی پاكستان مطرح شده قابل بررسی است و می تواند تاثیر راهبردی چشمگیر بر امنیت و توسعه اقتصادی منطقه داشته باشد.
وی ادامه داد:پیشنهاد گسترش همكاری ایران، پاكستان و تركیه نیز قابل مطالعه است.

*** تبیین وضعیت منطقه و لزوم همكاری منطقه ای
وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش، با تشریح وضعیت منطقه گفت:از زمان جدایی پاكستان از هندوستان، رابطه ای بسیار صمیمی بین دو كشور ایران و پاكستان برقرار شد و شاید بتوان گفت كه تا زمان حمله شوروی به افغانستان رابطه دو كشور بی نظیر بود.
خرازی اضافه كرد:حتی در زمانی كه امنیت پاكستان به خطر می افتاد، ایران حتی المقدور در كنار كشور دوست(پاكستان)قرار داشت و با حمله شوروی به افغانستان به رغم اینكه هر دو كشور از مردم افغانستان حمایت كردند و بیشترین هزینه را در این راه پرداختند، تحولات سیاسی و نظامی ناشی از حضور نیروهای شوروی در افغانستان و مداخله ایالات متحده و كشورهای عرب جنوب خلیج فارس منجر به این شد كه ایران و پاكستان در حمایت از مردم این كشور از دو رویكرد متفاوت استفاده كنند.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی كشورمان اضافه كرد:این موضوع سبب شد كه ارتباط پاكستان با آمریكا و كشورهای عرب خلیج فارس گسترش یابد و با سیاست های ایران كه همسو با سیاست ایالات متحده آمریكا نبود، به تدریج از میزان همكاری دو كشور در مقایسه با قبل كاسته شد، هرچند در این مدت نیز در دوران دولت های مختلف پاكستان شاهد توسعه روابط دو كشور بوده ایم.
وی ادامه داد:با توجه به فرصت ها و تهدیداتی كه در منطقه غرب و جنوب آسیا در برابر دو كشور وجود دارد، لازم است دو كشور با كمك یكدیگر تهدیدات بالقوه در برابر دو كشور را خنثی كرده و از فرصت های موجود در راستای منافع مشترك استفاده كنند.

*** انقلاب ها در كشورهای عربی، بر بی ثباتی منطقه افزود
خرازی در این بخش از سخنانش در این نشست با تاكید بر لزوم اتحاد كشورهای منطقه برای مقابله با بحران ها گفت:انقلاب های عربی كه از حدود هفت سال پی، بسیاری كشورهای عربی منطقه را در بر گرفت، بر كشورهای غیر عرب منطقه نیز بی تاثیر نبود و بی ثباتی را در تمامی منطقه گسترش داد.
خرازی گفت:در این تحولات، برخی كشورهای منطقه نقش بی ثبات كننده و برخی دیگر نیز نقش ثبات دهنده داشتند و پاكستان با وجود آنكه عضو ائتلاف ایجاد شده از سوی عربستان و تحت فشار بود، نقش بیطرف را در قبال این تحولات بازی كرد.

*** خطر گسترش تروریسم تكفیری در منطقه
وی اضافه كرد:پاكستان به دلیل روابط خوبی كه با همه كشورهای منطقه دارد می تواند نقش میانجی داشته باشد و كشورهای منطقه را به یكدیگر نزدیك كند.
خرازی تصریح كرد:بی ثباتی در منطقه غرب آسیا منجر به ظهور تروریسم تكفیری شده است و این موضوع، می تواند امنیت همه كشورها از جمله امنیت ایران و پاكستان را به مخاطره بیندازد.
وزیر پیشین امور خراجه جمهوری اسلامی ایران همچنین بر لزوم گسترش همكاری امنیتی و اطلاعاتی نزدیك دو كشور تاكید كرد و افزود:این همكاری ها نه تنها بر كاهش خطرات ناشی از فعالیت های تروریستی در دو كشور موثر است، بلكه بر ثبات منطقه نیز تاثیر مثبتی دارد.
وی گفت:بحران افغانستان معضلی است كه از حدود نزدیك به چهار دهه قبل دو كشور ایران و پاكستان برای آن هزینه های سنگینی را متحمل شده اند و به رغم مشكلاتی كه به خاطر مسائل مربوط به افغانستان ممكن است در روابط دو كشور به وجود آمده باشد، لازم است دو كشور برای ایجاد امنیت در افغانستان و كاهش فعالیت های تروریستی با یكدیگر همكاری كنند.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران رد بخش پایانی سخنانش گفت:امنیت اقیانوس هند برای امنیت ایران و پاكستان ضروری است و پاكستان نگرانی های امنیتی خاصی از همسایه بزرگ خود هندوستان دارد كه باید مورد توجه ایران قرار گیرد و در مقابل، توجه به امنیت جمهوری اسلامی ایران، به ویژه در مرزهای شرقی ایران باید مورد توجه دوستان پاكستانی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا 'سیدكمال خرازی' روز گذشته در راس هیات دیپلماتیك در سفر به اسلام آباد پاكستان با سخنرانی در موسسه مطالعات سیاسی اسلام آباد، با ناصرخان جنجوعه مشاور امنیت ملی پاكستان، جمعی از نمایندگان مجلس سنای این كشور و فضل الرحمان رییس جمعیت عملای اسلامی پاكستان شاخه فضل دیدار و گفت و گو كرد.
آساق**6125**3404

سرخط اخبار جهان