۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۰۱
کد خبر: 82864254
T T
۰ نفر
تیلرسون آخرین اخراجی كابینه ترامپ نیست

تهران- ایرنا- كارشناس مسائل آمریكا با بیان این كه تغییرات جدیدی در كابینه دونالد ترامپ اتفاق خواهد افتاد، گفت: آقای تیلرسون آخرین تغییر نخواهد بود و افراد دیگری هم در لیست اخراجی ها قرار دارند.

فواد ایزدی روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص تغییرات جدید در كابینه رئیس جمهوری آمریكا و جایگزینی ركس تیلرسون با مایك پمپئو در صدر وزارت امور خارجه این كشور اظهار داشت: ترامپ در صحبت های خود دلیل این بركناری را وجود اختلاف نظر با آقای تیلرسون عنوان كرد و مساله توافق هسته ای با ایران را مثال زد و گفت تیلرسون علاقمند به توافق هسته ای بود اما من می خواستم آن را متوقف كنم یا كار دیگری با این توافق انجام دهم.
وی افزود: غیر از این اختلاف نظر به چند نكته دیگر هم باید توجه شود؛ نكته اول این كه ترامپ زمانی كه رئیس جمهوری شد تازه كار بود و سابقه كار اجرایی نداشت و بخشدار هم نبود چه برسد به پست های بالاتر. اما برخی افراد كه در كنار او قرار گرفتند به نوعی سفارشی و افرادی بودند كه خود ترامپ هم علاقمند شد به دلیل سابقه خوبی كه داشتند این افراد را وزیر و از وجهه شان استفاده كند.
ایزدی گفت: با گذشت یك سال و دو ماه از ریاست جمهوری، ترامپ اعتماد به نفس بیشتری پیدا كرده و متوجه شده كه ریاست جمهوری و كار آن چیست و می خواهد افرادی را كنار خود نگه دارد كه با فكرش همخوانی بیشتری دارند و نزدیك ترند و این را هم گفت كه می خواهد كابینه مورد دلخواه خودش را داشته باشد.
وی افزود: نكته دوم هم این كه ترامپ در سیاست داخلی و خارجی موفقیتی نداشته و با گذشت یك سال و اندی، با این تغییرات می خواهد از خود سلب مسوولیت كند كه به نوعی توجیه عملكرد ضعیف او هم هست.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مشكل ما این است كه در حوزه سیاست خارجی ترامپ به سمت نومحافظه كارها می رود و پمپئو هم متعلق به تفكر صهیونیستی مسیحی و فردی افراطی است.
وی افزود: جایگزین پمپئو در سازمان سیا هم مدیر یكی از سایت های شكنجه آمریكا در تایلند است و براساس گزارش واشنگتن پست در سال 2013 كار او به تنهایی مدیریت و نظارت نبوده و خودش هم شكنجه كرده است. بعد نوارهایی را كه از شكنجه ضبط شده بود، پاك كرده است. در سازمان سیا همه افراد شكنجه گر نیستند اما ترامپ از بین اینها شكنجه گر را انتخاب می كند.
وی در خصوص اثرات این تغییر روی برجام نیز گفت: در آمریكا دو تفكر در ارتباط با برجام داریم یكی این كه این توافق خوبی است و آمریكا امتیازهایی گرفته و نباید با برجام خیلی بازی كرد چون ممكن است این امتیازها از بین رود؛ این تفكر را تیلرسون در كاخ سفید نمایندگی می كرد.
ایزدی ادامه داد: تفكر بعدی هم این است كه می شود بیشتر امتیاز گرفت؛ به این صورت كه باید امتیازهای بیشتر را در یك توافق جانبی بگیریم یا این كه برجام را متوقف كنیم و در قالب های دیگر این امتیازها را بگیریم.
وی افزود: ترامپ، پمپئو و اطرافیان ترامپ تفكر دوم را قبول دارند اما مك مستر مشاور امنیت ملی ترامپ این را قبول ندارد كه بر این اساس، تغییر او و جایگزینی اش با جان بولتون هم مطرح است.
ایزدی تاكید كرد: ما باید با گفتار و رفتارمان نشان دهیم كه قابلیت امتیازگیری بیشتر وجود ندارد. باید محاسبات مقامات آمریكایی به این سمت متمایل شود كه بیش از این نمی شود امتیاز گرفت. اگر به این اعتقاد برسند آن وقت برجام می ماند اما اگر این اعتقاد باشد كه می شود امتیازهای دیگری در دیگر قالب ها گرفت از برجام خارج می شوند.
وی افزود: گزینه مطلوب برای آمریكا این است كه ایران در برجام باشد و محدودیت و نظارت های برجام باشد، اما آمریكا در برجام نباشد و دستش باز باشد كه هر كاری خواست انجام دهد. باید مطمئن شویم كه طرف مقابل به گزینه مطلوب نمی رسد باید بداند اگر خارج شود ممكن است این امتیازهای فعلی را هم از دست دهد.
ایزدی گفت: چون ما به تعهدات خود عمل كردیم به هم خوردن برجام به نفع ما نیست؛ به نفع ماست كه آمریكا در برجام باقی بماند و به تعهدات خود عمل كند.
وی افزود: اگر نظر این است كه آمریكا در برجام بماند باید ادبیات اعلامی و اعمالی ما به گونه ای باشد كه اگر از برجام خارج شدند به قبل از برجام برمی گردیم و این ادبیات باید به گونه ای باشد كه ما از NPT هم خارج می شویم یعنی قرار نیست اگر توافقی شد و چند سال ما را معطل كردید، دوباره به حالت افراط برگردید.
ایزدی گفت: این ادبیات اگر در كشور جا بیافتد احتمال حضور آمریكا در برجام بیشتر است و در غیر این صورت اینها خارج خواهند شد و دنبال امتیازهای دیگر در قالب های دیگر خواهند رفت.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری آمریكا روز سه شنبه ركس تیلرسون وزیر امور خارجه این كشور را بركنار و مایك پمئپو رییس سازمان جاسوسی آمریكا (سیا) را جانشین وی كرد.
سیام**6984**2017
۰ نفر