۲۰ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۰۶
کد خبر: 82826280
T T
۰ نفر
ترامپ: به جمهوریخواهان بیشتری در كنگره نیاز داریم

تهران – ایرنا - «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا روز جمعه با انتقاد از آنچه كه سنگ‌اندازی دمكرات‌ها در زمینه افزایش بی‌رویه بودجه نظامی این كشور خواند، در صفحه توئیتر خود نوشت: باید در انتخابات 2018 كنگره، جمهوریخواهان بیشتری انتخاب كنیم.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریكا نوشت: نداشتن رای اكثریت و قاطع در مجلس نمایندگان ما را ناچار كرد بودجه ، ردیف‌هایی را افزایش دهیم كه به آنها احتیاج مبرم نبود.
مجلس نمایندگان آمریكا امروز (جمعه) یك طرح بودجه موقت را برای تامین هزینه‌ نهادهای دولتی تا 23 مارس (سوم فروردین 97) به تصویب رساند. دولت آمریكا از ساعات اولیه بامداد به سبب عدم تصویب به موقع این طرح، چند ساعتی تعطیل شده بود.
با وجود گذشت چند ماه از آغاز سال مالی 2018 آمریكا، اعضای كنگره این كشور هنوز بر سر لایحه نهایی بودجه به توافق نرسیده‌اند.
یكی از كلیدی‌ترین اختلاف‌های موجود، تعیین سرنوشت آن دسته از مهاجران غیرقانونی موسوم به «رویاپردازان» است كه در زمان كودكی وارد آمریكا شده بودند و اكنون برخی از آن‌ها، صاحب مشاغل مهمی در این كشور هستند و توسط قانونی موسوم به «داكا» محافظت می‌شوند.
ترامپ كه از جمله مخالفان این قانون است، در صفحه توئیتر خود نوشت: خوشبختانه داكا در طرح بودجه قرار نگرفت و مذاكرات در این رابطه از هم‌اكنون آغاز می‌شود. این طرح پیروزی بزرگی برای ارتش آمریكا است؛ اما منابع بسیاری را برای كسب حمایت دمكرات‌ها هدر دادیم.
وی ادامه داد: هزینه‌ برای موارد غیرنظامی پایین نخواهد آمد، مگر اینكه در انتخابات 2018 و انتخابات‌های بعدی، جمهوریخواهان بیشتری را برگزینیم.
هم‌اكنون اكثریت كرسی‌های هردو مجلس آمریكا در اختیار جمهوریخواهان است. با این حال داشتن اكثریت نسبی برای مواردی از جمله تصویب لایحه بودجه كفایت نمی‌كند.
دولت آمریكا چندی پیش طرحی جامع در امور مهاجرتی ارائه و در ازای موافقت نمایندگان با مواردی از جمله توقف طرح «لاتاری» و ساخت دیوار مرزی با مكزیك، پیشنهاد فرآیندی چندساله برای اعطای حق شهروندی به رویاپردازان را مطرح كرده بود. دمكرات‌ها اما چنین طرحی را نپذیرفتند و حتی آن را نوعی «باج‌خواهی» تعبیر كردند.
انتخابات پارلمانی 2018 آمریكا در تاریخ 6 نوامبر (15 آبان 97) برگزار خواهد شد. در این انتخابات همه 435 كرسی مجلس نمایندگان و نزدیك به یك سوم از كرسی‌های مجلس سنا به رای گذاشته می‌شود.
شبس ** 9386 *1488* مترجم: مهران معینی جم* انتشاردهنده: بهمن بامداد**